Rostlinné alternativy masných výrobků se dostaly do supermarketů, restaurací i do domácností z velké části díky společnostem Beyond Meat a Impossible Foods. Dnes najdete rostlinné produkty možná i v misce na krmení vašeho zvířete.
HLAVNÍ BODY:
- Vlastnictví zvířecích společníků a s tím spojené náklady během pandemie prudce vzrostly - 70 % amerických domácností nyní vlastní alespoň jednoho zvířete.
- Stejně jako v případě boomu rostlinných bílkovin pro lidi, které nabízejí společnosti jako Beyond Meat a Impossible Foods, se i výrobci krmiv pro zvířecí společníky zaměřují na rostlinné alternativy masa.
- Společnost Wild Earth, která vyrábí rostlinné krmivo pro domácí zvířata, má v plánu přejít na kultivované maso. Získala na to financování ve výši 23 milionů dolarů od investorů, jako je Mark Cuban.
Během pandemie v USA dramaticky vzrostl počet lidí, co vlastní domácí zvíře, a s tím i spojené výdaje. Podle American Pet Products Association 70 % Američanů, což je zhruba 90,5 milionů domácností, dnes vlastní domácí zvíře. To je více než kdy jindy, v roce 2020 to bylo 67 % domácností.
Podle APPA utratili Američané v roce 2020 za produkty a služby spojené s domácími zvířaty 103,6 miliard dolarů, což je o 6,5 % více než v předchozím roce.
Největší část těchto výdajů připadá na krmení a pamlsky pro mazlíčky – ty dosáhly výše 42 miliard dolarů, což představuje meziroční nárůst o 9,7 %. K tomuto nárůstu přispěli nejen noví majitelé domácích zvířat, ale také lidé, kteří za své mazlíčky prostě utrácejí více - podle APPA 30 % majitelů domácích zvířat uvedlo, že v roce 2020 utratili za svého mazlíčka více než v předchozím roce, zatímco pouze 10 % uvedlo, že utratili méně.
S tím, jak roste počet spotřebitelů, kteří se z environmentálních a zdravotních důvodů rozhodli konzumovat rostlinné produkty (podle zprávy UBS by prodeje těchto výrobků měly během roku 2025 dosáhnout 30 % složené roční míry růstu), se očekává, že by se tito lidé mohli rozhodovat podobně i ohledně krmiva pro svá domácí zvířata.
„Spousta lidí si myslí, že naši zákazníci jsou vegani a vegetariáni, ale ve skutečnosti to tak není,“ říká Ryan Bethencourt, výkonný ředitel společnosti Wild Earth, která krmivo pro domácí mazlíčky vyrábí z alternativních zdrojů bílkovin. „Naši zákazníci jsou lidé, kterým záleží v první řadě na zdraví jejich zvířat, ale také na udržitelnosti.“
Představení rostlinného krmiva pro zvířecí společníky
„Stejně jako Beyond Meat a Impossible Foods zjistili, že většina jejich zákazníků jsou lidé, kteří se zajímají o ESG (Environmental, Social and corporate Governance - pozn. překl.), změnu klimatu, udržitelnost a zdraví – tak to jsou i naši zákazníci,“ říká Bethencourt.
Podle něj společnost Wild Earth, která prodává rostlinné krmivo a pamlsky pro psy vyrobené například ze sušeného droždí, cizrny, ovesných vloček a hrachového proteinu, vzrostla od roku 2020 do roku 2021 o 700 % a dnes má v USA více než 40 000 zákazníků. Společnost neprozrazuje své tržby.
První úspěch společnost zažila v roce 2019, kdy Bethencourt uzavřel dohodu s Markem Cubanem v „Shark Tank“ (americká business reality show - pozn. překl.). Několik měsíců poté pak v prvním kole financování získala dalších 11 milionů dolarů od investorů jako jsou Mars Petcare, Peter Thiel's Founders Fund, veganské investiční fondy VegInvest a Cuban.
Nyní Wild Earth uzavřela další kolo financování ve výši 23 milionů dolarů, kterého se opět zúčastnil Cuban a VegInvest, ale také společnost Big Idea Ventures, jejíž ředitelem investic je bývalý člen výboru Beyond Meat, Tom Mastrobuoni. V tomto posledním kole investoval také herec Paul Wesley a Bitburger Ventures, venture pobočka stejnojmenného německého pivovaru.
Společnost použije tyto finance na výrobu nových krmiv pro psy a kočky a také na vývoj kultivovaného hovězího a kuřecího masa a mořských plodů, které mají představovat udržitelnější alternativu bez krutosti.
„Z masa, které zkonzumujeme v USA, dáváme 25 % až 30 % našim mazlíčkům,“ říká Bethencourt. „Kdysi se mělo za to, že střeva a podobně jsou pro naše domácí zvířata, ale to už neplatí.“
„Na krmiva našich domácích mazlíčků fungují celé továrny a nemá smysl vyrábět malé hnědé kuličky z živočišných bílkovin, když je můžeme vyrábět z rostlin," dodává.
Výrobci krmiv si umí představit rostlinnou budoucnost
I další výrobci krmiv pro zvířecí společníky vidí příležitost k přidání více rostlinných produktů.
Mars, který investoval do Wild Earth a vlastní značky zvířecích krmiv, jako jsou Iams, Pedigree a Whiskas, v červnu uvedl na trh „převážně rostlinnou recepturu“ s názvem Karma. Tento produkt sice obsahuje 60 % ingrediencí rostlinného původu, ale je v něm také kuřecí maso a ryby.
Firma Nestlé, která vyrábí krmivo pro zvířata pod značkou Purina, představila ve Švýcarsku v roce 2020 krmivo pro psy a kočky, které obsahuje bílkoviny z rostlin a hmyzu. V Británii Mars také uvádí na trh granule pro kočky vyrobené z moučky z larev černých mušek. Jde o jedno z několika typů krmiv založených na bílkovinách z hmyzu, které jsou aktuálně vyvíjeny pro domácí zvířata.
Společnost Freshpet prodávající mražené krmivo pro psy a kočky prohlásila, že začne vyrábět řadu vegetariánského krmiva pro psy, které bude tento rok dostupné v prodejnách Petco.
Bethencourt očekává, že společnost General Mills, která vlastní firmu s krmivem pro zvířata Blue Buffalo, během příštích dvou let také uvede na trh rostlinný produkt určený těmto zvířatům.
Jedná se o trend, který bude podle něj pokračovat, dokud se to stejné bude odehrávat v domácnostech a restauracích po celých Spojených státech.
A dodává, že „spotřebitelé, co si kupují Beyond nebo Impossible burgery, jsou ti stejní lidé, co se i v případě krmiva pro své mazlíčky rozhodli pro přechod na rostlinnou stravu.“
Zdroj: CNBC, Překlad: Markéta Žůrková, Korektura: ink