Autor: Simon Jessop | LONDON
Skupina 40 investorů spravující aktiva ve výši 1,25 bilionu dolarů spustila kampaň, kterou vyzývají 16 celosvětových potravinářských firem, aby změnily zdroje bílkovin ve svých výrobcích, a pomohly tak snížit zdravotní a ekologická rizika.
Investoři, mezi něž patří investiční fond pojišťovny Aviva a několik švédských státních penzijních fondů, napsali potravinářským firmám 23. září a naléhají, aby reagovaly na rizika průmyslových chovů a rozšířily výrobu o rostlinné zdroje bílkovin.
Iniciativa Farm Animal Investment Risk & Return, která investiční skupinu koordinuje, ve svém pondělním prohlášení uvádí jako oslovené společnosti například Kraft Heinz, Nestlé, Unilever, Tesco či Walmart.
„Přehnaným spoléháním se na živočišnou produkci pro nasycení rostoucí globální poptávky po bílkovinách si zaděláváme na finanční, společenskou a ekologickou krizi,“ říká zakladatel iniciativy FAIRR a investiční ředitel soukromé investiční společnosti Coller Capital Jeremy Coller.
Znečištění z intenzivní živočišné výroby je podle něj již teď příliš vysoké, přičemž oficiální požadavky na bezpečnost a péči o zvířata jsou nedostatečné a živočišný průmysl není schopen uspokojit předpokládaný nárůst celosvětové poptávky po bílkovinách.
Coller dále uvádí, že „investoři chtějí vědět, jestli významné potravinářské společnosti mají strategii, jak se vyhnout této bílkovinové bublině a vydělávat na trhu rostlinných bílkovin, který má po dobu příštích pěti let růst o 8,4 % ročně.“
Kampaň vychází ze studie Oxfordské univerzity, podle které by bylo možné do roku 2050 uspořit 1,5 bilionu dolarů v nákladech na zdravotní péči a výdajích způsobených změnami klimatu, kdyby lidé omezili svou spotřebu masa (více info zde, pozn. red.).
Iniciativa FAIRR uvádí, že tato studie také poukázala na růst politického tlaku na změnu, jako například dánské diskuse o uvalení zvláštní daně na červené maso nebo plán čínské vlády na snížení konzumace masa svých občanů o 50 %.
Ella McKinley, analytička etiky v Australian Ethical Investment, která se na kampani podílí, uvedla, že nutnost změnit výrobní model v potravinářství je klíčová pro omezení změn klimatu.
Podle jejích slov „pokrokové společnosti nyní mohou začít podporovat udržitelnější stravování, tím že sníží svou závislost na mase a pomohou v růstu trhu s rostlinnými zdroji bílkovin. Zároveň tak zvýší odolnost dodavatelských řetězců svých bílkovin vůči budoucím otřesům na trhu.“
Další společnosti, které FAIRR oslovila, byly General Mills, Mondelez International, Ahold-Delhaize, The Co-operative Group, Costco Wholesale Corporation, Kroger Company, Marks & Spencer, Wm Morrison Supermarkets, Ocado, Sainsbury's a Whole Foods Market.
Mezi dalšími investory, kteří se zapojili do kampaně, jsou Nordea Asset Management, fond norské banky Nordea, Boston Common Asset Management a Impax Asset Management a dále několik charitativních a jiných etických investorů.
Zdroj: Reuters, Překlad: Rostislav Kupka, Martin Čejka, Korektura: Silvestr Vandrovec Špaček, Ilustrační foto: Wolfgang Schneider (freeimages.com)