Autor: Rebecca Smithers (The Guardian)
Překladatel: Štěpán Opekar
Do kampaně za rostlinnou stravu se v roce 2019 zapojilo více účastníků než za čtyři předchozí ročníky dohromady.
Dle výsledků kampaně se letos ke hnutí Veganuary celosvětově přihlásilo rekordních 250 000 lidí, aby tak přijali výzvu stravovat se po celý měsíc rostlinnou stravou.
Stále více spotřebitelů ze svého jídelníčku vyřazuje maso a mléčné produkty ze zdravotních či etických důvodů. Charitativní organizace stojící za Veganuary uvedla, že rekordní čísla a silná celosvětová odezva učinila letošní ročník doposud tím nejpopulárnějším od svého zahájení v roce 2014. Mnoho dalších lidí se pak zúčastnilo i bez oficiální registrace.
Britské supermarkety během Veganuary zaznamenaly prudký nárůst prodeje veganských potravin a nápojů, a očekávají, že tento trend bude pokračovat i po zbytek roku. Nezaměřují se pouze na rostoucí trh s veganskými produkty, ale i na odhadem 22 milionů britských „flexitariánů“, kteří sice maso konzumují, ale chtějí jeho spotřebu snížit..
Foto: Ne-rybí filé, hranolky a hrachové pyré – veganská verze britské klasiky
Počet letošních účastníků překonal všechny čtyři předchozí ročníky dohromady, což naznačuje, že se veganství stává součástí mainstreamu. Organizátoři uvádějí, že 6 z 10 lidí, kteří se zapojí do Veganuary, mají v plánu zůstat vegany i nadále.
Veganuary se rozšířilo do 13 dalších zemí po celém světě – do Indie, Švédska, Brazílie, Argentiny, Chile, Peru, Singapuru, Malajsie, Austrálie, Jihoafrické republiky, Japonska, Islandu a Ruska. (V Česku mohou lidé příjmout Veganskou výzvu - pozn. red.)
„S letošním počtem 250 000 účastníků zakončujeme Veganuary s doposud rekordním výsledkem,“ uvedl Rich Hardy, vedoucí kampaní ve Veganuary. „Myslím, že se nám letos podařilo oslovit rozhodující počet lidí. Veganský způsob života nabývá na popularitě – vydobyl si své místo, je součástí společenské diskuze a je na něj nahlíženo s důvěryhodností. To je skvělou zprávou pro lidi, zvířata i pro planetu.“
Značná podpora této kampaně také vedla k posílení veganské pozice mezi výrobci potravin. Supermarkety, zpracovatelé a přední řetězce restaurací rovněž rozšířily svou nabídku rostlinných produktů, aby uspokojily rostoucí poptávku.
Kampaň Veganuary podpořila rozšíření nabídky veganských potravin a masových alternativ v supermarketech a restauracích.
Řetězec rychlého občerstvení Papa John’s si minulý týden naběhl, když jistým veganům místo pizzy s rostlinným sýrem doručil běžnou sýrovou pizzu – poté, co jim ten rostlinný došel.
Prodej vína veganské značky patřící supermarketu Co-op se zdvojnásobil poté, co se loni začalo označovat jako veganské i na čelní etiketě. Nové bio veganské bílé víno dosáhlo hned pětinásobného nárůstu prodeje.Tesco uvedlo, že prodej rostlinné verze skotské pochoutky haggis se meziročně zvýšil o 120 %. „Současný rozruch kolem veganských a vegetariánských potravin skutečně dopomohl k vyšším tržbám,“ uvedl James Lamont, manažer nákupu lokálních potravin. „Přestože vegetariánská verze haggis je v nabídce už léta, nikdy jsme nezaznamenali tak vysokou poptávku, jako je ta současná – nejen před svátkem Burns Night, ale i v rámci celého roku.“
Obchodní řetězec Sainsbury’s nedávno začalo nabízet rostlinné maso hned vedle toho skutečného. Stalo se tak po úspěšném pokusu z loňského roku, kdy zahájil prodej nové řady rostlinných burgerů a mletého masa.
Alternativy k masu a rybám, jako třeba jackfruit burger či houbové párky, jsou ve dvaceti pobočkách Sainsbury‘s vystaveny po boku jejich masových protějšků místo toho, aby byly odsunuty do vlastní veganské sekce.
Zdroj: The Guardian, Překladatel: Štěpán Opekar, Korektorka: Monika Zápotocká, Ilustrační foto: Linda McCartney