Spotřebitelská společnost Choice provedla průzkum u tisíce Australanů a zjistila, že jeden z deseti zvažuje stát se veganem v příštích pěti letech. I když je z čeho vybírat, výzkum ukazuje, že veganská varianta často vychází na mnohem vyšší částku.
I přes rostoucí všudypřítomnost v australských supermarketech jsou veganské produkty stále výrazně dražší než jejich ekvivalenty na bázi masa, říká nový výzkum Choice - společnosti pro ochranu spotřebitelů.
Průzkum zkoumal celou škálu potravin, od guacamole po ovocné koláče, a zjistil, že veganské výrobky byly až dvojnásobně drahé.
V nejnápadnějším případě stála majonéza označená jako veganská o téměř 40 % více než její „běžný“ ekvivalent, přestože obě obsahují pouze rostlinné složky.
„Zřejmě mohou existovat nějaké specifické prvky ve výrobním procesu, kvůli kterým by výroba [veganských produktů] mohla být nákladnější,“ říká novinářka věnující se potravinám Rachel Clemons z Choice. „Některé ingredience mohou být o něco dražší nebo mohou existovat různé metody zpracování nebo faktory zdražující distribuci.“
„My si ale myslíme, že u některých nabízených produktů se vyskytuje cenová přirážka jen proto, že je daný produkt veganský.“
Firmy jednoduše využívají příležitosti, uvádí Clemons, zvláště když se rostlinná strava stává běžnější.
Společnost Choice také realizovala průzkum u více než 1 000 Australanů ohledně jejich postojů a vnímání rostlinných potravin a zjistila, že jeden z 10 Australanů by v příštích pěti letech zvážil přechod na veganský životní styl. Studie provedená University of Adelaide zjistila, že jeden z pěti Australanů se „vědomě snaží snížit spotřebu masa“.
Clemons přirovnává cenovou přirážku, známou jako veganská daň, k bezlepkovému boomu začátkem roku 2010, díky kterému si řada značek vydělala. „Vypadalo to, že deklarace bezlepkovosti dokonce i u výrobků, které nikdy ani lepek neobsahovaly, vedla ke zvýšení ceny.“
„Vidět veganské a neveganské produkty vedle sebe v regálu je frustrující, protože ten neveganský je mnohem levnější,“ říká Sophia Lekkas, která byla vegankou šest let. Foto: Viki Mohamad (Unsplash)
Sophia Lekkas, která byla šest let vegankou, než na začátku letošního roku přešla na vegetariánství, má vlastní zkušenosti s náklady na rostlinné stravování.
„Prohlížet si veganské a neveganské produkty vedle sebe v regálu je frustrující, protože ty neveganské jsou mnohem levnější,“ říká Lekkas. „Vidíte přímo před sebou, že být veganem je dražší.”
„Někdy tyto produkty omezuji, protože nechci utratit 8 dolarů za tabulku čokolády, kterou sním za jeden den.”
Lekkas i tak zjistila, že nákup produktů rostlinného původu je dosažitelnější – navzdory ceně – díky tomu, že je veganství čím dál více součástí mainstreamu.
„Na začátku mého veganství nebyly rostlinné alternativy tak populární ... v supermarketu se veganské produkty nedaly běžně koupit. Zatímco teď chodíte do obchodů, a dokonce i v sekci Coles pekárny jsou k dostání veganské croissanty.”
„Slovo veganské nebo rostlinné se používá všude – je to velmi, velmi znát.”
Pro Raveenu Grover, která je také vegankou šest let, je to o kompromisu mezi nekomplikovaností a cenou – zejména pokud jde o uličku s mraženými potravinami.
„Věci jako veganské párky v rohlíku si určitě můžete udělat doma z levnějších surovin [ale pracněji] – záleží jen na tom, jak moc si chcete dopřát.”
Pro Grover i Lekkas je veganský sýr produktem, za který rády vynaloží větší částku. A příkladem toho, jak rozšíření rostlinného stravování mezi Australany zvýšilo možnosti výběru spotřebitelů.
„Když vegani vidí veganský sýr, je to, jako by se jim otevírala nebeská brána,“ říká Grover. „Poté, co jsem tolik let nemohla jíst sýr nebo věděla jen o jedné značce, je nalézání dalších a dalších balení veganských mléčných výrobků opravdu skvělé.“
Co se týče ostatních běžných produktů, Grover má jednu radu, jak se vyhnout veganské přirážce: vyhnout se řetězcům supermarketů.
„Asijské kultury mají spoustu jídla, které je již veganské – když půjdete do asijského obchodu s potravinami, najdete tam konzervy sójového masa, které je stejně dobré jako to, co dostanete v Coles nebo Woolworths.”
„To, že není jídlo v přepychovém obalu, neznamená, že nedosahuje stejných kvalit a nemůže být snězeno zcela stejně.”
Zdroj: The Guardian, Překlad: Zuzana Jamaris, Korektura: Petra Valešková