Objednat si vraždu už je možné také online. U českých farmářů

Objednat si vraždu už je možné také online. U českých farmářů

Výrazný pokles výkupních cen za těla zabitých prasat v posledních měsících trápí české zemědělce. Za podpory Agrární komory a Zemědělského svazu proto vznikají různé iniciativy vyzývající veřejnost, aby „maso“ kupovali přímo od českých farmářů.

Na jednom nejmenovaném webu, který se snaží zachraňovat krachující české vykořisťovatele prasat, můžeme v objednávkovém formuláři narazit na větu: „Maso porážíme vždy dle aktuálních objednávek, proto vám objednávku můžeme vydat nejdříve 3. den od objednání.“ Kromě toho, že si zde můžeme přímo objednat vraždu, stojí za pozornost další dvě věci. 

Za prvé je tu velmi dobře vidět, že možnost zabránit týrání a vraždění zvířat je opravdu na každém z nás. Prostě tím, že si tu vraždu neobjednáme a necháme tento upadající segment zneužívání zvířat zkrachovat. Za druhé, spojení slov „porážíme maso“ je do absurdity dotažený příklad toho, jak se živočišný průmysl snaží pomocí jazyka zamaskovat krutou realitu. Aby provozovatel obchodu v zákazníkovi nevyvolal pocit viny, nedovolí si mu říct, koho kvůli němu vlastně zabijí. Co na tom, že z jazykového hlediska spojení těchto slov vůbec nedává smysl.

zasilka vrazda na objednavku

Na webových stránkách a propagačních materiálech jatečních společností se nedočteme nic o zabíjení a dokonce bychom marně hledali slovo zvíře. To je nahrazeno nic neříkajícími pojmy jako maso, vepřové, hovězí nebo drůbeží. Místo zabíjení se můžeme setkat se slovy jako humánní porážka, zbavení života nebo prostě jen zpracování. Živočišný průmysl je v používání slov velice opatrný, vytvořil si specifický jazyk, aby co nejvíce zamaskoval pravou podstatu své činnosti, která jednoduše očím a uším zákazníků není příjemná.

Tak se živočišný průmysl snaží objektifikovat ještě živé a cítící tvory. Po tom, co se ze zvířat stanou neživé, komodifikované a deindividualizované produkty, opatří jejich naporcované části nálepkami „od českých farmářů“, „100% české hovězí“ nebo „farmářský produkt“. Toto už není nic jiného, než běžné marketingové strategie. Pod tato líbivá označení se dají skrýt všechny bolestivé porody matek uvězněných v těsných klecích i všechna brutálně zavražděná, o zem umlácená mláďata, která se „nehodila do chovu“. Nálepka „maso z českých chovů“ schová také měsíce trápení v temných výkrmových halách na studené betonové podlaze, násilné nahnání do transportu smrti i udušení v plynové komoře. Přesto má zákazník lepší pocit. Nákupem přeci podporuje české farmáře. 

Text: Petr Beneš, Korektura: Denisa Hobbs

Líbil se vám článek? Sdílejte!

Vytisknout  

Podpořte Soucitně

 

Související články

Dlouho očekávaný film Svědectví o životech zvířat v českých chovech vstoupil do digitální distribuce
Veganka vyhrála spor se školou. Hrozili jí vyhazovem, když nebude studovat hospodářství
Rozhovor: „Natáčet peklo pro nás byla naděje“
No Internet Connection