Autor: Adam Zábranský
Facebook inzerentům umožňuje celkem detailní cílení reklam podle různých sociodemografických skupin. Facebook totiž podrobně sleduje a analyzuje chování svých uživatelů (i mimo Facebook). Jeho příjmy závisejí na tom, že bude schopen pomoci inzerentům dosáhnout co nejlepších zisků - a nejlepší způsob, jak toho docílit, je vědět o svých uživatelích co nejvíce informací.
Při cílení reklamy Facebook zobrazuje předpokládanou velikost cílové skupiny, kterou odhaduje na základě analýzy dat z chování uživatelů. Napadlo mě tedy kouknout se, co si Facebook myslí o české veganské populaci. A to hlavně ze dvou důvodů: jednak považuji za zajímavé tyto informace vědět, a jednak nám tento souhrn umožní sledovat budoucí vývoj. Dal jsem data dohromady a zde je výsledek.
Facebook neukazuje přímo počet veganů, ale lidí, kteří se o veganství zajímají (na to, jak je člověk do takového seznamu zařazen, byste se museli zeptat Facebooku). Data se týkají jen uživatelů Facebooku - ve skutečnosti je tedy takových lidí více. Data je samozřejmě nutné brát s rezervou, mj. protože část uživatelů Facebooku uvádí nepravdivé informace týkající se jejich věku a pohlaví. Ale pro základní přehled a sledování trendů jsou informace dostačující.
Co jsou tedy hlavní závěry z této analýzy [data jsou aktuální k 16. září 2017]?
- Na českém Facebooku je 250 000 lidí zajímajících se o veganství, z toho 59 000 mužů (24 %), 190 000 žen (76 %)
- Polovina z nich je ve věku 13-28.
- Nejvíce zastoupený věk je 20-26 let (v této řadě je v každém věku více než 10 000 lidí zajímajících se o veganství, dohromady 70 000), více než 5000 lidí zajímajících se o veganství je v každém věku mezi věkem 17-34 let (dohromady 157 000).
- Města s největším podílem zajímající se populace (počítáno vzhledem k velikosti FB populace města) jsou Brno (6,76 %), Praha (5,92 %), Olomouc (5,48 %), Havířov (5,13 %), České Budějovice (5,06 %), Frýdek-Místek (4,86 %), Zlín (4,56 %), Kladno (4,55 %), Plzeň (4,36 %) a Ostrava (4,30 %). V těchto deseti městech dohromady žije čtvrtina české populace, ale zároveň celá polovina českých uživatelů Facebooku, kteří se zajímají o veganství.
- Na základě dat z českých měst s populací větší než 50 000 (kromě Mostu a Liberce, jejichž existenci FB z nějakého důvodu neuznává) lze říci, že existuje pozitivní korelace mezi velikostí populace města a velikostí populace zajímající se o veganství: korelační koeficient je 0,54 (pro vysvětlenou - korelační koeficient se pohybuje v rozmezí -1 a 1, kde -1 je úplná negativní korelace, 0 žádná korelace a 1 úplná pozitivní korelace).