Autorka: Janet Forgrieve (Forbes)
Překladatel: Štěpán Opekar
Ve čtvrtek 1. listopadu si vegani po celém světě připomínají vznik slova začínajícího písmenem „v“. Světový den veganství byl zahájen 1. listopadu 1994 k oslavám 50. narozenin založení Veganské společnosti ve Velké Británii. Tímto dnem začíná Světový měsíc veganství, jenž se do povědomí v posledních letech dostává exponenciálně s nástupem Facebooku a dalších sociálních sítí, kde zastánci rostlinné stravy sdílejí memy a zprávy se všemi souvisejícími etickými a zdravotními důvody pro to stát se veganem.
Letos tento den předcházel nucené rezignaci redaktora známého britského magazínu. Stalo se tak po zveřejnění e-mailu odeslaného spisovateli, který předtím propagoval sérii článků o rostlinné stravě. William Sitwell, redaktor populárního magazínu Waitrose Food, svou reakci posléze označil za pouhý žert.
„A co takhle seriál o zabíjení veganů, jednoho po druhém? O způsobech, jak je polapit? Jak je správně vyslýchat? Odhalit jejich pokrytectví? Jak je s donucením nakrmit masem? Nechat je sníst steak a vypít červené víno?“ napsal autorovi na volné noze, který je sám veganem.
Poté, co byla jeho slova zveřejněna, Sitwell označil svůj komentář za žert a omluvil se těm, kterých se tato slova dotkla – a po téměř 20 letech z redakce magazínu odstoupil.
Komentáře byly krajně nevhodné, ale jak poznamenal Rich Landau, šéfkuchař a provozovatel veganských restaurací a jídelen ve Filadelfii (včetně Vedge, V Street a Wiz Kid), pro vegany a vegetariány není nic neobvyklého být terčem vtipů či čelit urážkám mířícím na účet jejich životního stylu a přesvědčení. Lindau se svou manželkou a obchodní partnerkou, Kate Jacoby, loni prorazil i do Washingtonu, D.C., kde otevřel restauraci Fancy Radish.
Lidé se pro rostlinnou stravu rozhodují z různých důvodů, ale mezi tři nejpodstatnější z nich patří zvířata, planeta a vlastní zdraví. Ať už je důvod jakýkoliv, přechod z dosavadního životního stylu a tradic na nový způsob stravování s sebou sám o sobě přináší mnohé výzvy, a negativní reakce okolí mohou tuto proměnu učinit ještě těžší.
„Je snadné nenávidět a dělat si legraci z něčeho, čemu nerozumíte,“ říká Landau. „Naše kultura je z pohledu civilizace velmi mladá a nezralá. Je to klasický příklad toho, že něco nenávidíte jen proto, že to není váš styl.“
Ale jak odvětví rostlinné stravy roste, mění se i způsoby uvažování stále většího počtu lidí.
„Kdybych tak dostal desetník za každého, kdo si dělal legraci z toho, co děláme, a kdo pak přišel k nám do restaurace a po jídle mi potřásal rukou,“ poznamenal Landau.
Zmínil také, že se mu lidé pravidelně svěřují, jak je objevování nových veganských chutí v jeho restauracích vedlo ke zdravějším a humánnějším změnám v jejich stravování.
Další hráči na poli veganského průmyslu – včetně zakladatele společnosti JUST Inc. Joshe Tetricka – souhlasí s tím, že se věci mění, a to stále rychlejším tempem.
„Rostlinná strava bývala známkou lidí snídajících ve veganských kavárnách Severní Kalifornie, ale dnešní rostlinné produkty stále více cílí na lidi, v jejichž společnosti jsem vyrůstal – snídající v motorestech nebo ve své kuchyni v Birminghamu v Alabamě,“ poznamenal. „Změna probíhá ve městech, na předměstích i ve venkovských oblastech. V levicových i pravicových státech. Nejedná se o hnutí týkající se jen specifické skupiny lidí.“
Počet amerických spotřebitelů, kteří se označují za vegany, vzrostl dle údajů GlobalData mezi lety 2014 a 2017 z 1 % na 6 %, což představuje 600% nárůst. To je stále malá část z celkové populace, ale další údaje odhalují rostoucí zájem o rostlinné produkty mezi těmi, kteří se za vegany ani vegetariány nepovažují.
Prodeje rostlinných alternativ k živočišným produktům, včetně rostlinných náhražek masa, sýrů, mléka a vajec, vzrostl v uplynulém roce o 17 %, přičemž celkový prodej potravin ve Spojených Státech vzrostl podle údajů společnosti Nielsen a Good Food Institute jen o 2 %. Hodnota trhu s těmito potravinami dosahovala více než 3,7 miliardy dolarů.
K veganství se dnes hlásí stále více známých osobností, které otevřeně hovoří o svém životním stylu a co je k němu vedlo – od hereček jako Natalie Portman či Emily Deschanel, přes osobnosti hudební scény jako Moby a Stevie Wonder, až po politiky jako Cory Booker, senátor státu New Jersey. A spousta nových dokumentárních filmů, včetně What the Health a Dominion, získává širší publikum.
Zatímco ti, co přecházejí na veganskou či vegetariánskou stravu, tak činí s ohledem na zvířata, planetu, vlastní zdraví či kombinaci všech těchto důvodů, spotřebitelé začínají svůj výběr potravin stavět na jiných kritériích.
Klíčovými faktory, které spotřebitelé při svém výběru zohledňují, jsou chuť, cena a pohodlí, zmiňuje Caroline Bushnell z vedení marketingu v Good Food Institute.
„Naším cílem je pomoci společnostem produkovat výrobky, které budou chutné, a to v takovém množství, které bude konkurenceschopné, cenově dostupné a přístupné spotřebitelům, kteří pak nebudou mít pocit, že jim něco chybí,“ poznamenala.
Existují důkazy, že stále rostoucí počet společností, bez ohledu na jejich velikost, má shodné cíle.
„Zaznamenali jsme obrovský nárůst poptávky po rostlinném mase a mléčných alternativách, jak se stále rostoucí počet spotřebitelů snaží zpestřit svůj jídelníček rostlinnými produkty, nebo na rostlinnou stravu přecházejí úplně,“ říká Michele Simon, představitelka vedení Asociace pro rostlinnou stravu (Plant Based Foods Association).
Obchodní skupina společností reprezentujících rostlinné potraviny a nápoje se rozšířila na 118 členů a své odvětví propaguje prostřednictvím partnerství s prodejci potravin a potravinovými řetězci, včetně společnosti Lucky Supermarkets, která se zapojila do kampaně zvané Zamilujte se do rostlinné stravy. Faktem je, že 95 % amerických prodejců potravin v současnosti nabízí rostlinné alternativy k masným výrobkům.
Rostlinným potravinám se v tisku dostává stále více prostoru, jak získávají startupy a značky střední velikosti větší podporu od společností operujících s rizikovým a rozvojovým kapitálem, a od velkých hráčů rozhlížejících se po nových rostoucích oblastech na trhu.
Výrobce mandlových sýrů a jogurtů Kite Hill získal v nedávném financování 40 milionů dolarů. Částkou hodlá pokrýt rychle rostoucí poptávku a vývoj nových produktů.
Řemeslný rostlinný sýr a máslo značky Miyoko’s Kitchen se loni přesunul do větších prostor a byl společností Nestlé vybrán jako jeden ze tří výrobců produkujících rostlinné výrobky pro partnerství v příštím výběrovém řízení Terra Accelerator, předního potravinářského a technologického akcelerátoru v USA. Zbylými dvěma jsou Jackson’s Honest a Here Foods.
Akcelerátor vytvořený společnostmi Rabobank a RocketSpace je právě tak o velkých společnostech učících se schopnosti inovace a obratnosti od těch menších, jako o pomoci startupům při rozvoji nových nástrojů k růstu.
Společnost JUST, která na sebe před několika lety jako první upoutala pozornost uvedením rostlinné majonézy JUST Mayo, na sebe tento rok upozornila novým produktem JUST Egg, náhražkou vajec na bázi hrachové bílkoviny, který se objevuje v nabídce rostoucího počtu restaurací, a který v říjnu na omezenou dobu našel své uplatnění i v podniku Aramark, zastřešujícího jídelny středních škol a zdravotnických středisek.
Společnost také spolupracuje s akcelerátorem, který napomáhá rozvoji rostlinných potravin po celém světě. Společnost JUST se spojila s technologickým akcelerátorem Brinc’s Food Technology Accelerator z Hong Kongu, aby pomohla dalším producentům rostlinných potravin dodávat své produkty na trh.
Obr na poli společného stravování Sodexo nedávno spolupracoval se společností Humane Society of the United States na vývoji 200 rostlinných či převážně rostlinných položek na jídelním lístku vlastních stravovacích zařízení a školních jídelen.
Firmy založené na rostlinných produktech také upevňují svou pozici v segmentu doručovatelů polotovarů a balíčků s již odměřenými ingrediencemi do domácností (služba, původem ze Švédska, která se v USA těší veliké oblibě). Společnosti jako Purple Carrot nebo Veestro tak nabízejí pohodlné způsoby, jak vyzkoušet další veganské produkty.
Mezi nejrychleji rostoucí společnosti patří ty, které vytvářejí alternativy k živočišným produktům, jež se svou chutí a strukturou přibližují co nejblíže produktům, na které jsou lidé zvyklí. Ve Wiz Kid ve Filadelfii vytvořili Landau a Jacoby veganskou verzi ikonického Philly cheesesteaku.
Město tento koncept přijalo, řekl Landau, který věří, že v budoucnosti nastane moment, kdy bude celý systém stravování postaven na rostlinné stravě a živočišná produkce se stane minulostí.
„Věci se proměnily tak rychle v tak kratkém časovém období – lidé si uvědomují, že veganství není nějakým kultem nebo náboženstvím.“
Podle něj vedly k rychlejšímu příjetí veganství dvě hlavní změny. Tou první je internet – lidé mohou své zprávy sdílet snadno a v takové grafické podobě, v jaké jen chtějí.
A ta druhá?
„Lidé začali přijímat slovo vegan.“
Zdroj: Forbes, Překlad: Štěpán Opekar, Korektura: Monika Zápotocká, Ilustrační foto: Monika Grabkowska (Unsplash)