V sobotu 14. března došlo rozhodnutím vlády k uzavření všech restaurací v zemi. Některé na situaci rychle reagovaly zprovozněním výdejního okénka nebo zavedením rozvozových služeb. Ne všechny podniky však měly tuto možnost a byly donuceny přerušit činnost úplně. Mnoho restaurací se v důsledku poklesu tržeb dostalo do existenčních problémů a na některé tato situace dopadla natolik vážně, že už nikdy neotevřou.
Zeptali jsme se několika pražských a brněnských veganských restaurací, jakým způsobem na ně doléhají vládní opatření v boji proti koronaviru.
Smíchovská jídelna Eaternia brzy po startu vládních opatření zavedla výdejní okénko, přesto provozovatelé zaznamenali propad tržeb až na ¼ úrovně předchozích měsíců. Nutnost uzavření přivedla restauraci k vážným existenčním problémům, přes všechny komplikace ale věří, že do budoucna nebudou muset na následky krize reagovat např. zdražováním. „Faktem je, že posledních pár týdnů nás hodně zadlužilo. Na druhou stranu u výdejního okénka pravidelně vídáme obličeje konkrétních lidí, kteří se nás snaží podržet, odvděčit se jim zdražením by nás strašně mrzelo,” uvedl Tomáš Kadlec z pražské Eaternie s tím, že zároveň nedokáže předpovídat vývoj v ostatních segmentech, pokud zdraží dodavatelé, mohlo by to způsobit problémy.
Pražská restaurace Moment patří k místům, které zůstalo zavřené po celou dobu trvání vládních opatření. „Přestože nás život naučil mít finanční inteligenci a myslet dopředu, s něčím takovým jsme ani v nejmenším nepočítali. Ale těší nás, že vláda se k tomuto staví dobře a jedná ve prospěch nás restauratérů.” Provozovatelé se snaží na situaci nahlížet pozitivně a vzniklý volný čas využívají k odpočinku a čerpání sil a inspirace pro další fungování. „Cesta do přírody a odloučení od věcí, které společnost řešila, nám v době krize nejvíce pomohlo,” říká Martin Zrustek, jeden z majitelů restaurace.
Luboš Vidlička, majitel franšízové sítě restaurací Forkys uvedl, že všechny pobočky se dostaly do finančních potíží, „Každá provozovna Forky’s je na tom trochu jinak, záleží na pronajímateli prostor, zda např. odpustí část nájmu, jestli je pobočka závislá na turismu a především, jestli má provozovatel finanční rezervy na pokrytí nákladů při zavřeném, nebo částečně otevřeném provozu.“ Kromě otevření výdejního okénka se provozovatelé brněnské pobočky pustili do vývoje vlastní rozvozové platformy, která byla po třech týdnech úspěšně spuštěna, „Rozvozové společnosti si za svoje služby fakturují cca ⅓ prodejní ceny, což je při našich ‚rozumně‘ nastavených koncových cenách na hranici ekonomické logiky,” vysvětluje tento krok Luboš Vidlička. I po otevření restaurací je prý pravděpodobné, že se hosté budou bát do restaurací chodit a problémem může také být nejasná situace ohledně otevření hranic, protože především pražská pobočka na Veleslavínově je na turistech závislá.
Důsledky vládních opatření se projevily také v podniku Tři ocásci, který má v Brně dvě provozovny. Zde rovněž na situaci reagovali zavedením rozvozu a otevřením výdejních okének. Tři ocásci je sociální podnik fungující na družstevním principu, většina pracovníků a pracovnic tu pracuje na bázi dobrovolnictví, díky čemuž prý neměl pokles tržeb na fungování takový dopad. V souladu se sociálně prospěšným zaměřením se naopak snaží podporovat své zaměstnance a další osoby, které se vlivem krize ocitly v nouzi. Několikrát týdně vaří pro Krizové centrum a začali spolupracovat s Potravinovou bankou. „Pandemie a nefunkčnost státu nás navíc přiměla spustit i další projekty. Rozbíháme např. komunitní zahradu, spolupráci se zemědělci v kraji a v neposlední řadě i spoustu zábavně-kulturních aktivit.” Kdo nemá možnost podnik podpořit zakoupením jídla či pití, může na na jejich neziskové aktivity přispět prostřednictvím transparentního účtu, který byl pro tyto účely zřízen. „Pokud má krize nějak ovlivnit naše další fungování, tak v tom ohledu, že se budeme ještě víc snažit pomáhat lidem, kteří jsou na tom hůř než my,” doplnila Veronika Koubková z podniku Tři Ocásci.
Brněnská restaurace Die Küche se pomalu připravuje na návrat k běžnému provozu. Aktuálně se chystá letní zahrádka a také změny nabídky v podobě letních a osvěžujících drinků. „I když pandemie stále vyvolává obavy, je potřeba se (i s opatřeními) vrátit co nejvíc do normálu. Lidé potřebují jíst a pít, trochu se pobavit. Základem je příjemné a čisté prostředí, to je pro nás teď nejdůležitější.” Nízké tržby se na ekonomice podniku podepsaly podobně jako ve většině jiných restaurací. Finanční kompenzace od státu pomohla situaci zmírnit, nepokryla však celou ztrátu, proto se provozovatelé rozhodli vytvořit benefiční merch, jehož zakoupením mohou hosté pomoci.
Ne všem podníkům se podařilo krizi překonat, pražská vegetariánská restaurace Sanjay již v dubnu oznámila, že musí ukončit provoz: „Velmi nás to mrzí, ale Sanjay se stal další obětí následků Covid-19. Bohužel již nebudeme schopni za současné a budoucí ekonomické situace dále fungovat,” uvedli provozovatelé na svém facebooku. Společnost provozující řetězec vegetariánských bister Vegg-Go musela vlivem krize vyhlásit insolvenci, podle zveřejněného oznámení by však nemělo dojít k úplnému ukončení provozu, ten by od června měl pokračovat s jiným majitelem.
O dalších dopadech koronavirové krize rozhodnou pravděpodobně následující měsíce, protože se ukáže, zdali se lidé i přes rozvolňující se opatření do restaurací vracejí. Všichni oslovení provozovatelé se shodují, že jediným způsobem jak krizi překonat je, aby hosté dál chodili do restaurací jako dříve.
Autor: Petr Beneš, Korektura: Iveta Lorinna Majerová, Ilustrační foto: Sanjay