Evropský parlament v pátek hlasoval o navrhovaném zákazu označovat jako burgery či klobásy produkty, které neobsahují maso.
Kdy už burger není burgerem? Když v něm není maso. Tedy alespoň podle rozporuplného návrhu, který byl tento týden předložen v Evropském parlamentu jako součást souboru opatření, která by zakázala používání termínů jako „stejk“, „klobása“, „řízek“ nebo „burger“ v případě alternativních rostlinných produktů.
Páteční hlasování jednoznačně proti těmto návrhům ale ukázalo, že veggie burgery z jídelních lístků nezmizí.
„Rozum zvítězil a klimatičtí hříšníci prohráli,“ uvedl na svém twitteru dánský europoslanec Nikolaj Villumsen. „To si zaslouží oslavit veggie burgerem.“
Na druhou stranu byl přijat návrh na rozšíření zákazu popisů jako „jogurtový styl“ nebo „napodobenina smetany“ u nemléčných alternativ, který rozšířil předchozí omezení používání slov jako „mléko“ a „máslo“ u nemléčných alternativ.
Navrhovaným změnám (malé části balíčku zemědělských opatření) byla věnována větší pozornost, než si možná přáli jejich navrhovatelé z řad zemědělské a živočišné lobby, kteří uvedli, že by se raději zaměřili na pomoc s udržitelným provozem zemědělců, ale i oponenti z řad ekologů a výrobců potravin, kteří to vnímají jako odvádění pozornosti od politiky v oblasti změny klimatu.
Jasmijn de Boo, viceprezidentka organizace ProVeg International usilující o snížení spotřeby masa, uvedla, že tento návrh nebyl v zájmu spotřebitelů ani výrobců, a že aktuálně používané etikety v obchodech spotřebitele nematou. „Proč něco přejmenovávat na ‘veganský kotouč’ nebo ‘trubku’ místo klobásy?“ uvedla. „Je to směšné.“
Stoupenci návrhu naopak tvrdí, že označování rostlinných produktů masnými názvy je zavádějící a mohlo by dát průchod dalším matoucím etiketám.
Foto: Vegan hot dog (Belzepub)
„Pouze vyzýváme k uznání a respektování práce milionů evropských zemědělců a pracovníků v odvětví živočišné výroby,“ uvedl ve svém prohlášení Jean-Pierre Fleury, předseda největší evropské lobbistické zemědělské skupiny zvané Copa-Cogeca. Používání názvů připomínající maso u rostlinných produktů nazval „kulturním únosem“.
Současné rozhodnutí je vítězstvím obhájců životního prostředí nad evropskou zemědělskou lobby, která je jedním z nejsilnějších hlasů v bloku a má přemrštěnou roli při tvorbě politik, vzhledem k tomu, že se tento sektor již dlouho zmenšuje.
Camille Perrin, která je vyšší úřednicí pro potravinovou politiku v Evropské spotřebitelské organizaci (The European Consumer Organization), označila rozhodnutí za „skvělou zprávu“ a „hlas zdravého rozumu.“
„Sójový steak nebo cizrnová klobása spotřebitele v žádném případě nezmatou, když jsou jasně označeny jako vegetariánské či veganské,“ uvedla ve svém prohlášení bezprostředně po hlasování. „Termíny jako ‘burger’ nebo ‘steak’ na obalech rostlinných produktů pouze zjednodušují rozhodnutí spotřebitelů, jakým způsobem je začlenit do svého jídelníčku.“
Není to první debata o rostlinných potravinách, protože toto odvětví v posledních letech prudce roste.
Producenti mléčných výrobků v roce 2017 prosadili u Evropského soudního dvora rozhodnutí, které zakázalo označovat rostlinné alternativy jako „sojové mléko“ nebo „tofu máslo“.
V roce 2018 zakázala používat masové termíny pro popis vegetariánských produktů Francie. V desítkách států v USA proti sobě bojují obhájci vegetariánských jídel a zemědělci ohledně legislativy, která zakazuje, aby byly rostlinné produkty označovány jako maso.
Několik stran v Evropském parlamentu od zavedení původní změny také předložilo návrhy s různými výhradami, o nichž se ještě bude hlasovat. Výrobci potravin jako Beyond Meat, Unilever a IKEA, společně s Evropskou lékařskou asociací, se postavili proti navrhovaným změnám (zakazujícím označovat veganské výrobky s pomocí masné terminologie), které v otevřeném dopise označili jako „nepřiměřené a neodpovídající současnému klimatu“.
Podle mnohých by schválení novely bylo v rozporu s cílem snížit do roku 2030 emise uhlíku o 60 procent, který Evropský parlament přijal tento měsíc.
Spotřebitelům se stávající označení zdá se líbí. Podle průzkumu Evropské spotřebitelské organizace (the European Consumer Organization) je přibližně 42 % respondentů přesvědčeno, že by „masové“ názvy rostlinných produktů měly být povoleny, pokud jsou jasně označeny jako vegetariánské či veganské. Pro jejich zákaz se vyslovilo jen 25 % lidí.
Zdroj: The New York Times (redakčně kráceno), Překlad: Tereza Vandrovcová, Korektura: Silvestr Vandrovec Špaček, Ilustrační foto: Belze vegan burger