Čínský zájem o maso slábne s nástupem veganské revoluce

Čínský zájem o maso slábne s nástupem veganské revoluce

Obavy z uhlíkových emisí a krizí spojených s jídlem oslabují představu spotřeby masa jako symbolu blahobytu.

Ve východočínském městě Hangzhou láká zákazníky ke KFC okénku dobře známá fotka kupy dozlatova usmažených nugetek. Nicméně tento přeplněný kyblík s ilustrací usměvavé tváře Colonela Sanderse, se v něčem trochu liší. Je zelený a nugetky jsou naprosto bezmasé.

Po mnoha letech růstu konzumace masa rostoucí čínskou střední třídou, pro kterou byla každodenní konzumace vepřového znakem luxusu a nově nabytého blahobytu, se v poslední době začínají objevovat zárodky revoluce veganských alternativ. Čína stále spotřebovává 28 % světového masa včetně poloviny veškerého vepřového, a její trh s ním tak dosahuje hodnoty 86 miliard amerických dolarů (1 886 160 600 000 Kč, tedy téměř dva biliony - pozn překl.). Rostlinné náhražky ale pomalu získávají na oblibě mezi novou generací spotřebitelů, které čím dál více děsí krize spojené s jídlem jako koronavirus a africký prasečí mor.

Nejkosmopolitnější čínská města se stávají domovem skupin na sociálních sítích, webových stránek a komunit zasvěcených bezmasému životnímu stylu. Například VegeRadar shromáždil detailní mapu vegetariánských a veganských restaurací po celé Číně. Podle zprávy organizace Good Food Institute byl čínský trh s rostlinným masem v roce 2018 odhadován na 6,1 miliard yuanů, tedy 675 milionů amerických dolarů (14 804 167 500 Kč, ani ne 128 krát menší než masný trh - pozn. překl.) a předpokládá se, že bude růst asi o 20 - 25 % ročně.

zhenmeatFoto: Zhenmeat

Pětadvacetiletá studentka ze Šanghaie Yun Fanwei, která je součástí nové po širších možnostech toužící vlny vegetariánů, řekla: „Některé ty produkty z falešného masa kupuji a spousta z nich je docela dobrá. Nechutnají jako maso, ale je to příjemné zpestření k tofu.

Konzumace masa je úzce spojená s rostoucím blahobytem v Číně. V šedesátých letech minulého století ho průměrný Číňan spotřeboval 5 kg za rok. Během pozdních sedmdesátých let v době „reforem a otevírání“ Denga Xiaopinga vystřelilo toto číslo na 20 kg a v roce 2015 už to bylo 48 kg.

V roce 2016 ale čínská vláda v rámci svého závazku snížit své uhlíkové emise nastínila plán zmenšit v zemi
spotřebu masa o 50 %.

Byl to radikální krok a přidala se tím k zatím velmi malému počtu vlád, které spotřebu masa zahrnuly do plánů na snížení uhlíkových emisí.

Nová doporučení nabádající občany, aby jedli jen 40 - 75 g masa denně, byla propagována informačními reklamami s hercem Arnoldem Schwarzeneggerem a režisérem Jamesem Cameronem. Od té doby bylo přijato jen málo konkrétních opatření. Výjimkou se stalo zahájení „kampaně čistého talíře“ prezidentem Xi Jipingem v srpnu minulého roku. Ta se snažila omezit „šokujících a nepřijatelných“ 40 % jídla, které z čínských stolů putují rovnou do koše. Někteří komentátoři spekulovali, že žádat po čínských občanech, aby omezili spotřebu masa, bylo příliš nepopulární.

Ale alternativní bílkoviny jsou považovány za možnou cestu vpřed. Člen Politické konzultativní konference čínského lidu (politický poradní orgán - pozn. překl.), Sun Baoguo minulý rok na každoročním „dvojitém zasedání“ parlamentu požadoval větší investice, regulaci a propagaci pro umělé maso.

Některé z největších mezinárodních řetězců působící v Číně rychle vsadily na vzestup alternativního masa. KFC dnes prodává veganské kuřecí nugetky, Burger King nabízí Impossible Whoopery a Starbucks do nabídky zařadil těstoviny, saláty a wrapy s Beyond Meat.

Ale i domácí firmy vstupují na rostlinný trh. Spoléhají přitom na brzkou pomoc státu mimo jiné proto, že by vláda mohla alternativní bílkoviny považovat za způsob, jak občanům nadále dopřávat „luxus“ masa a zároveň směřovat k cíli snížení uhlíkových emisí. Tento optimismus vedl k tomu, že na trh spolu s nadnárodními giganty jako Cargill, Unilever a Nestlé, a s průkopníky veganského masa Impossible a Beyond, vstoupilo i několik činských konkurentů.

omni pork china 1Foto: Omnifoods (Nora Tam)

Společnost Omnifoods, která byla založena roku 2018 v Hong Kongu, je jedním z lokálních startupů (společnost, která začne s malým kapitálem a za každou cenu se snaží dosáhnout růstu - pozn. překl.), s nimiž soupeří o podíl na trhu. Nedávno otevřela veganský obchod a restauraci v Šanghaji. Svému charaktiristkému produktu OmniPork (alternativa vepřového masa - pozn. překl.) zajistila místo v Hong Kongské restauraci McDonald’s a v kontinentálních Aldi, White Castle a Starbucks. Společnost plánuje působit ve 13 zemích a právě dokončila britskou limitovanou edici pro Veganuary, během kterého se v zapojených restauracích servíroval OmniPork v mnoha proměnách od skotských vajec až o korejskou míchanou rýži.

Zakladatel OmniFoods David Yeung doufá, že otevření továrny v kontinentální Číně příští rok umožní snížení ceny jeho produktů. Rostlinné bílkoviny jsou momentálně výrazně dražší než jejich masové protějšky, což je pro snahu přesvědčit notoricky spořivé čínské zákazníky podstatnou překážkou. „Očividně bude mít minimalizace logistiky a prostředníků a vytváření úspor z rozsahu podstatný vliv na hodnotový řetězec. Se snižováním těchto nákladů v Číně očekáváme podstatný cenový pokles,“ řekl Yeung. 

Šhangajská společnost Z-Rou vyrábí rostlinné náhražky mletého, se kterými se už teď můžete setkat v jídelnách některých prvotřídních čínských mezinárodních škol, nemocnic a firem. Její ředitel Franklin Yao cílí na názorové vůdce a zákazníky ze střední třídy, kteří si mohou dovolit etičtější spotřebitelství. „Byli by ochotni zaplatit i víc, protože ví, že dostanou zdravější produkt a že pomáhají zajistit budoucnost svým dětem. To je k nezaplacení.

Mezi další čínské hráče patří Zhenmeat, který vyrábí rostlinné hovězí, vepřové a raky, i Starfield se svým mletým, založeným na mořských řasách. Tento výrobek vystupuje v jídlech několika nejdůležitějších čínských řetězců restaurací.

starfield jpgFoto: Starfield

Yao přiznává, že tento sektor je v Číně stále velmi malý, ale věří, že se bezmasé náhražky brzy dostanou do hlavního proudu. „Čínští spotřebitelé aktivně vyhledávají udržitelnější produkty. Většinová populace si sice maso s vlivem na životní prostředí často nespojuje, ale zájem tu je a Čína se učí rychle.“ 

Jenže odvykání lidí od masa bude možná náročnější, než by se některým z těchto společností líbilo. „Jednou jsem ochutnal jídlo s vegetariánským dušeným vepřovým, ale není stejné jako opravdové maso“, řekl čtyřiašedesátiletý důchodce Bao Gege. „Chuť, konzistence a výživové hodnoty nejsou srovnatelné. Znovu bych ho nezkusil, ani kdyby bylo levnější, než maso.

Zdroj: The Guardian, Překlad: Andrej Lizoň, Korektura: Olga Jandová, Tereza Vandrovcová

Líbil se vám článek? Sdílejte!

Vytisknout  

Podpořte Soucitně

 

Související články

Proč lidé nesnáší vegany?
Znáte veganské facebookové skupiny?
Britové snižují svou spotřebu masa: v Londýně otevírá zcela veganské řeznictví
No Internet Connection