Jste zde

Často kladené otázky o veganství (FAQ)

Toto je seznam nejčastějších otázek o veganství. Pokud se na něco chcete zeptat, využijte prosím náš profil na Ask.fm: ask.fm/Soucitne

VEGANSTVÍ

Co je veganství?

Veganství je způsob života, jehož snahou je v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat a krutosti páchané na zvířatech kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoli jinému účelu.

Veganské stravování má mnoho forem, od junk food až po syrovou stravu, a každý si vybírá co jí nebo jemu vyhovuje. Všichni ale máme společnou čistě rostlinnou stravu a nekupujeme žádné živočišné produkty jako je kožešina, kůže nebo kosmetika testovaná na zvířatech.

 

Co jí vegani a veganky?

Na první pohled se může zdát strava bez živočišných produktů jako maso, ryby, mléko, sýry a vejce málo pestrá a nedostatečná. Máme ale k dispozici pestrou nabídku luštěnin, obilovin, ořechů, semen, ovoce, zeleniny, hub, bylinek, koření a výrobků z nich. Z těchto surovin lze připravit nepřeberné množství chutných a výživných jídel, které plně uspokojí vaše chuťové i (s výjimkou vitaminu B12) nutriční potřeby.


 

ZVÍŘATA

Jakým způsobem se dnes chovají zvířata, která jsou zdrojem produktů dostupných na našem trhu?

Drtivá většina živočišných potravin (nemají-li označení bio) dnes pochází od zvířat z tzv. velkochovů, které jsou zaměřené více na co možná největší efektivitu a výtěžnost než na uspokojení přirozených potřeb zvířat. Pokud vás zajímají konkrétní informace o způsobu ustájení či usmrcení, podívejte se na obsáhlý a aktualizovaný web GoVeg.cz. Zejména doporučuji sekce Slepice a kuřata, Krávy, Ryby, Prasata a Další zvířata.

 

Vegetariánství chápu, ale není veganství zbytečně přehnané? Na dojení a sběru vajec snad nic špatného není, ne?

Všechny dojnice a nosnice skončí velmi předčasně na jatkách, stejně jako jejich "mužské" protějšky. Kohoutci jsou ve vaječném průmyslu zabiti hned po narození (vejce nesnáší a na maso se tyto druhy nehodí). Slepičky čeká vysilující produkce vajec - zatímco dříve slepice snášely ročně jen několik vajec, dnes jich produkují stovky. Většina českých slepic je poražena zhruba po roce, kdy končí první snáškové období. Více info zde.

V mléčném průmyslu se telata (obojího pohlaví) odebírají buď okamžitě, po pár hodinách a nebo nejpozději do 24 hodin po porodu. Hned po odebrání jdou telata na osm týdnů do individuálních venkovních kotců (menších než 3 m2). Tam dostávají náhražky: uměle vyrobenou "mléčnou výživu" s přidaným mlezivem od krávy. Tuto potravu často pijí z misky, takže mají neuspokojený sací reflex. Fotky českých telecích boxů najdete v článku Chov telat v Česku. Samci jdou na jatka v mladém věku (1 - 2 roky). Samice čeká stejný osud jako jejich matky - každoroční uměla inseminace, cca 3 porody, odebrání telat, mechanické dojení a po vyčerpání (po cca 4 letech) jatka. Na jatkách nezřídka končí i březí krávy. Více info zde.

Samozřejmě je teoreticky možné, aby se nechovaly přešlechtěné druhy, pro které je utrpením už samotná nadprodukce, a aby se tato zvířata nechávala dožít bez násilné smrti, ale je to ekonomicky značně nevýhodné. Farmářům by se začali v chovech čím dál více hromadit a procentuálně převažovat samečci a "vysloužilé" samičky.

Eticky nejpřijatelnější se zdá řešení ve formě konzumace vajec od slepic odcizených či odkoupených z velkochovů, nicméně i to má své zádrhele. 1) Existence tohoto způsobu závisí na existenci velkochovů, takže je to dočasné řešení, které nelze aplikovat na celou společnost, 2) Člověk dává finance problematickému průmyslu, 3) Toto řešení v lidech posiluje myšlenku, že vejce k životu potřebují (což je problém vzhledem k bodu 1), 4) Slepice šlechtěné na vysoký výkon kvůli produkci vajec trpí vyčerpáním, proto je lepší jim vejce nechat ke snězení a doplnění (nejen) vápníku. Tak se to dělá např. v azylech pro hosp. zvířata Farm Sanctuary.


Foto: Kolektiv pro zvířata


 

ZDRAVÍ A VÝŽIVA

Neměla by strava být vyvážená - tedy obsahovat živočišné i rostlinné zdroje?

Vyvážená strava znamená hlavně to, že má obsahovat všechny potřebné živiny v dobrém poměru, čehož lze docílit na smíšené, ale i na zcela rostlinné stravě (s pomocí trochy těch bakterií, které nám vyrobí vitamin B12 :) )

Může být dítě či dospívající vegetariánem/veganem? Je to bezpečné?

Dobře rozvržená vegetariánská i veganská strava je prospěšná a vhodná pro všechna životní období. V anglicky mluvících zemích se o tomto již dávno nevede žádná seriózní debata - viz článek Těchto 10 významných odborných institucí schvaluje veganství. Checte-li konkrétní přehled živin a vhodných zdrojů pro těhotné i kojící ženy a jejich děti, stahněte si tuto PDF brožurku.

Pokud si člověk zajistí vyváženou stravu, pak bude mít z veganství jen pozitivní přínos. Nevhodná je však situace, kdy se vynechají živočišné produkty a jí se pouze příloha. K tomu je však bohužel nuceno mnoho veganů šokolou povinných, neboť školní jídelny ve většině případů nenabízí plnohodnotné alternativy (jako např. tofu, luštěniny, quinou apod.). Proto by alespoň rodiče měli být nápomocní a vařit svým dětem plnohodnotná jídla (recepty najdete např. v naší kuchařce). Svým malým veganům (stejně jako sobě) by rodiče měli zajistit suplementaci vitamínu B12.

Přečtěte si stručný přehled Živiny a jejich zdroje nebo podrobnější Základy veganské výživy, kde najdete podrobné info, jak se správně stravovat - není to těžké, ale je třeba se informovat. Není těžké mít vyvážený jídelníček a pro vegany ve druhé generaci je už samozřejmostí, že jód získáváme z řas místo z ryb, ale pokud se člověk narodí jako masojed, tak se to holt musí naučit pár základních nutričních zásad.

 

Co konkrétně bych měl/a zařadit do jídelnčíku, když vynechám maso, mléko a vejce?

Konkrétně se doporučuje dodržet několik jednoduchých zásad: Místo mořských ryb konzumovat vlašské ořechy, olivový a řepkový olej (slunečnicový vynechat, má příliš mnoho omega6) - kvůli omega 3 mastným kyselinám a Vincentku či mořské řasy (to kvůli jódu) - např. ve formě avokádových či okurkových sushi, které lze koupit v každé japonské restauraci. Je třeba doplňovat vitamin B12, protože ten se v rostlinách nenachází (nejsou-li tedy špinavé od exkrementů, zbytku hmyzu a půdy bohaté na konkrétní typ bakterií). Veškeré info najdete v článku Vitamin B12 - Často kladené otázky nebo Vitamin B12: zázračná pilulka, nebo Achillova pata veganství?

Bílkoviny v mase snadno nahradí quinoa, luštěniny (fazole, cizrna, čočka) nebo sojové výrobky (tofu, tempeh), ideálně v kombinaci s rýží či celozrnným pečivem (kvůli zastoupení esenciálních aminokyselin). Místo mléčných výrobků začnete získávat vápník z mandlí, pomerančů, tmavě-zelené zeleniny (listové saláty, špenát, tuřín), obohacených mlék (např. rýžové z DM) a luštěnin (např. z cizrny). Adekvátní příjem železa získáte taktéž konzumací tmavě zelené zeleniny, cirzny, fazolí, červené čočky, tempehu, kešu ořechů, celozrnného pečiva a sušeného ovoce (meruňky, švestky a hrozinky) - ideálně v kombinaci se zdrojem vitaminu C (např. citrusová ovoce, červené papriky, rajčata apod.)

Autorka tohoto textu vaří podle receptů na tomto webu, doplňuje B12 (od Natures Bounty) a podle lékaře má krevní obraz a úroveň všech živin naprosto v normě.

Přečtěte si stručný přehled Živiny a jejich zdroje nebo podrobnější Základy veganské výživy

 

Jak nejlépe nahradit bílkoviny obsažené v mase?

Starší studie uváděly, že nejlepším a nejspolehlivějším zdrojem bílkovin, který obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, jsou tyto kombinace, které plně nahradí složení bílkovin v mase: 1) obiloviny s luštěninami, 2) obiloviny a oříšky, 3) luštěniny a oříšky.

V praxi to tedy mohou být např. tyto recepty: Burritos, Mungo na kari s rýží, Tofu šp. ptáček s rýží, Tofu na paprice s těstovinami, Tempeh na smetaně, Tempeh burger, Fazolový guláš s chlebem, Pita Falafel, Falafel Tabouleh, Hummus s arabským chlebem atd.

Novější studie však ukázaly, že potraviny netřeba takto kombinovat, stačí pravidelně zařazovat do jídelníčku obě významné skupiny proteinů (obiloviny a luštěniny).

 

Měl by vegetarián brát doplňky stravy?

Všichni vegani a vegetariáni, kteří nekonzumují příliš živočišných produktů, by měli doplňovat vitamín B12, který se jako jediný v běžné veganské stravě nevyskytuje. Pokud máte pochybnosti či dotazy, přečtěte si článek B12 - Často kladené otázky.  Nejjednodušší je si pořídit multivitamin sestavený přímo pro potřeby veganů a vegetariánů VEG 1.

 

Mám strach z chudokrevnosti. Jak si vegetariánským způsobem zajistím dostatek železa?

Chudokrevnost se podle odborných studií u veganů nevyskytuje častěji (zdroj), ale pokud máte pochybnosti, můžete zvýšit příjem železa. Zvýšení příjmu železa dosáhnete konzumací tmavozelené zeleniny (brokolice), brambor se slupkou, čínského zelí, luštěnin (nejlépe naklíčených např. mé oblíbené fazole mungo), tempehu, tofu, celozrnného pečiva a ovoce, které je bohaté na vitamín C (zvyšuje vstřebatelnost). Také se doporučuje omezit konzumaci inhibitorů, kterými jsou například čaj a káva.

 

Co mi může chybět, když mi začaly padat vlasy? Nechci na to brát doplňky

Vypadávání vlasů může nastat v případě, že člověk vyřadí živočišné produkty a zůstane pouze u příloh, aniž by přemýšlel, čím co nahradit. Pokud dochází k vypadávání vlasů bez vnitřních příčin nějakého onemocnění, důvodem bývá nedostatek zinku, kyseliny pantothenové (vitamin B5) a křemíku (oxid křemičitý).
Kyselina pantothenová (B5) - celozrnné pečivo, luštěniny.
Zinek - luštěniny (fazole, čočka), dýňová semínka, chléb z droždí, celozrnné pečivo. Nakličování zvyšuje vstřebatelnost (dobrým zdrojem jsou klíčky mungo fazolí).
Křemík - obiloviny (chléb), pivo, banány, rozinky, fazole, čočka, minerální voda.

 

Slyšela jsem, že je veganství dobré na hubnutí, ale já chci naopak přibrat, co s tím?

Doporučuji zvýšit příjem tuků. Pokud byl člověk zvyklý konzumovat např. tučné sýry, může si to vyhahradit tak, že si např. na pečivo namaže kokosový tuk nebo si ho namáčí do řepkového či olivového oleje, ve kterém se dá rozmíchat např. grilovací koření či bylinky (Italové si podobně dělají bruschettu). Tuk lze příjmat ale i zdravěji ve formě oříšků (vlašáků, mandlí, lískáčů). Vyšší příjem sacharidů lze zajistit jednak vyšší konzumací pečiva (ideálně celozrnného, které je zdravější) a luštěnin, ať už jde o různé druhy fazolí (mungo, červené, bílé, černé oko), cizrnu nebo hrách.

Skvělým zdrojem přírodního cukru je sladké ovoce, ale člověk si může zahřešit i klasickými veganskými sladkostmi a čokoládou. Výborný seznam veganských dobrůtek dostupných na našem trhu vytvořila Dewi zde: http://dewiibatwoman.blogspot.cz/2013/12/veganske-sladkosti.htm

 


Foto: Vegan-fighter.com


 

RODINA

Nejsem plnoletý/á. Jak přesvědčit a uklidnit rodiče, kteří nechtějí, abch se stal/a veganem/kou?

Strach rodičů je pochopitelný a většina začínajích mladých veganů se s tímto potýkala. Je dobré rodiče v klidu informovat pomocí názorných příkladů (např. slavných veganů) a věrohodných vědeckých zdrojů, že je tato strava při dodržení správné vyváženosti naprosto bezpečná a v mnoha ohledech i zdraví prospěšná. Stáhněte si pdf nebo si oebjednejte si od České veganské společnosti vytištěnou brožurku Veganská strava pro děti a těhotné a kojící ženy - získáte potřebné info a navíc rodiče uvidí, že k věci přistupujete zodpovědně a s rozmyslem.

Velmi také doporučuji si nahromadit a vytisknout oficiální stanoviska odborných světových institucí, které se věnují tématu veganství. Klíčové texty a odkazy na tyto odborné studie či stanoviska najdete v tomto článku: Těchto 10 významných odborných institucí schvaluje veganství. Rovněž si doporučuji nastudovat, kde vzít jaké živiny viz článek Živiny a jejich zdroje (hodí se, až se rodiče začnou ptát "a kde vezmeš bílkoviny?" apod.)

 

Jsem rodičem a chci své dítě vychovávat vegansky, jde to?

Je potřeba se informovat, jak má vypadat vyvážený jídelníček a na jaké živiny je třeba zvláště dohlédnout. Stahněte si pdf brožurku Veganská strava pro děti a těhotné a kojící ženy, kde najdete vše potřebné. Na veganském rodičovství však není nejtěžší zajištění vyvážené stravu, ale neustálý nátlak neinformovaného okolí, které je přesvědčeno, že svému dítěti škodíte. Přečtěte si příběhy zkušených veganských rodičů, jak takové situace zvládají a jak se vypodádali např. se stravováním ve školce - najdete je v pdf brožurce Veganství máme v rodině.


Foto: NESEHNUTÍ


 

NÁSTRAHY V POTRAVINÁCH

Má sojový granulát s příchutí šunky něco společného se skutečnou šunkou?

Šunkové aroma není živočišného původu. Granulát od firmy BonaVita však obsahuje barvivo E-120 (karmín, košelina), který je získáván z hmyzu. Bližší info zde.

 

Co znamená, že výrobek "může obsahovat stopy mléka?"

To znamená pouze to, že se potravina vyrábí ve stejném závodě, ne že tyto látky cíleně obsahuje. Osobně doporučuji neřešit podobné niterné živočišné složky - viz článek Doporučení PETA k malým množstvím zvířecích produktů v jídle

 

Která "éčka" jsou živočišného původu?

Na těchto stránkách najdete seznam éček i s informacemi, zda jsou nebo mohou být živočišného původu:

 

Co je to želatina?

Želatina se získává vyvařením šlach, kůží, kostí a jiných jatečních odpadů. Nicméně to musí být uvedeno na obalu, takže si můžete vybrat výrobky bez želatiny např. žvýkačky s arabskou gumou i gumové bonbóny vyrobené z ovocného pektinu.


 

VAŘENÍ

Co uvařit na štědrovečerní večeři?

Podívejte se na vánoční tipy na našem webu. Výborná je např. Hlíva ústřičná a la ryba, Kapr ovesný, Sojový řízek, obalované marinované tofu nebo jednoduchý Smažený celer a la ryba. Nejlepší přílohou je tradiční Bramborový salát ze sojanézy.

 

Chtěl bych být vegan, ale chybí mi chuť masa.

Chuť masa a dalších živočišných produktů je takzvanou pátou chutí a nazývá se umami. Tato chuť je však bohatě zastoupena i ve veganských pokrmech – přečtěte si, ve kterých v tomto článku: Pátá chuť umami - tajemství veganských dobrot pro masojedy

 

Co je to hraška a k čemu jí použít?

Hraška je ochucená směs hrachu a bezlepkových obilovin k zahušťování a obalování. Je to zdravější a chutnější alternativa k mouce, můžeme s ní nahradit jíšku v zeleninových polévkách, guláších, hrachové polévce. Dále je to výborné pojivo v různých karbanátkách, zeleninových plackách, falafelu atd. Výborná je také k obalování namísto trojobalu (celer, květák, žampiony, plátky cibule, zelené lusky, pórek). Hraška se rozmíchá v misce s vodou, aby měla konzistenci hořčice, pak se v ní namáčí zelenina, která se následně osmaží.

Na obalování zeleniny doporučuji hrašku pikant, na zahušťování gulášů a polévek hrašku jemnou.

 

Co veganského připravit při grilování?

Grilovat lze např. marinovanou zeleninu (cuketa, lilek, rajče, paprika, cibule, zelený chřest), žampiony, seitan (pšeničná bílkovina), marinované sojové plátky, celou palici česneku, ale také si můžete koupit polotovary, které stačí hodit na gril (např. párky od Kalmy nebo oválky Robi. Podrobnosti najdete v receptu VEGANSKÉ GRILLOVÁNÍ (le grill).

 

Co obsahuje tofu? Jak se vyrábí? Z čeho je vyrobené tofu?

Tofu je jídlo vyráběné srážením sojového mléka (buď sádrou nebo jinými prostředky). Tofu pochází z Číny, kde se začalo vyrábět ve druhém století před naším letopočtem. V sedmém století se jeho znalost rozšířila i do Japonska. Kvalitní zdroj bílkovin, železa a spousty vitamínů. V případě, že je tofu sráženo pomocí vápenatých solí (čínská verze tofu), a nikoliv nigari (japonská verze tofu), tak lze považovat tofu i za zdroj vápníku. Samotné (verze natural) nemá výraznou chuť - umí absorbovat chutě z jídla, ve kterém je vařeno (nejlépe, je-li nakrájené na menší kostičky). Proto je nejjednodušší náhradou masa s velkou variabilitou použití a skutečně zasytí. Skvělé je rovněž v zeleninových salátech. Recepty: Tofu natural - Tofu (ala slepice) na paprice, Španělský ptáček bez ptáčku, Směs na špagety; Tofu uzené - Uzené tofu s kukuřicí, Rizoto, Nádivka; Tofu s mořskou řasou - Svěží zeleninový salát z tofu) Orientační cena: Tofu natural 20kč/200g (bio 35kč/250g), marinované, uzené 28kč/200g


 

OSTATNÍ

Co to znamená lakto-ovo vegetariánská strava a jaké jsou další druhy?

Lakto-ovo-vegetarian nekonzumuje maso ani jiné produkty pocházející z mrtvých zvířat, ale jí mléčné výrobky a vejce. Čili je to označení pro to, co jsme zvyklí nazývat vegetariánstvím (strava bez masa). Lakto-vegetarian konzumuje rostlinnou stravu a mléčné výrobky, Ovo-vegetarián konzumuje rostlinnou stravu a vejce. Vegan konzumuje výhradně rostlinnou stravu. Vitarián přijímá pouze jídlo, většinou veganské, které není vařeno při teplotě vyšší než 40 °C. Další druhy zde.

 

Jsem vegan školou povinný. Jak to udělat se stravou ve školní jídelně?

Buď se můžete zkusit osobně domluvit s kuchaři (čím více vás bude, tím lépe), jestli by nebyli ochotni připravovat alternativu - např. nejednodušší jsou různé luštěniny, žampiony, rýže, těstoviny, zelenina atd., nebo si vzít do baťohu třeba uzený tempeh, marinované tofu, sojový párek a v jídelně si dát jen přílohu, případně se spokojit jen s přílohou, ale později doma si uvařit (nechat uvařit:) něco plnohodnotného.

Autor: Tereza Vandrovcová