Jste zde

zdraví

V současné západní medicíně existuje většinová shoda v názoru na zdravotní bezpečnost vyvážené rostlinné stravy. Soukromé i veřejné zdravotnické a dietetické organizace světového formátu se shodují na tom, že dobře sestavená rostlinná strava je bezpečná a některé z nich ještě dodávají, že může být i zdraví prospěšná.

Podívejte se na záznam zajímavé a informačně bohaté přednášky o správné veganské výživě, kterou na Veggie Parade 2016 prezentovala studentka všeobecného lékařství Eliška Selinger.

Nejprve se zaměřuje na rizikové faktory veganské stravy a základní živiny, poté poskytuje rady, co si počít s veganskou výživou v nemocnici a v samotném závěru ponechává prostor pro dotazy z publika.

V poslední době byl vydán nespočet vegetariánských a veganských studií, které poukazují na velké množství různorodých výhod rostlinné stravy. Níže najdete seznam těch nejzajímavějších, které by mohly některé ne-vegany motivovat ke změně.

Přejít na veganskou stravu je jedna z nejprospěšnějších věcí, jakou můžete pro sebe i pro celou planetu udělat. Je tento krok ale tak snadný, jak se o něm mnohdy říká? Ano, je. Je mi jasné, že stát se ze celoživotního všežravce veganem může být tvrdý oříšek. Já jsem vyrostla v Jižní Karolíně, kde...

Naše strava, ať už veganská, či tradiční, velmi často neobsahuje dostatek vápníku. Množství tohoto minerálu, jaké denně přijímáme, je mezi vegany i mezi všežravci značně proměnlivé (1). Dřívější výzkum naznačoval, že člověk na rostlinné stravě má nižší nároky na příjem vápníku. V 90. letech vědci přišli s hypotézou, že živočišná bílkovina vyplavuje vápník z kostí, a tudíž lidé, kteří konzumují velké množství masa, mléka a vajec, vyžadují větší obsah tohoto prvku ve své stravě.

Jako praktická lékařka jsem zjistila, že pokud se chci dozvědět, co o vztahu výživy a zdraví říkají nejnovější vědecké poznatky, musím si to nastudovat sama. A to jsem také udělala. Toto bádání mě přivedlo k tomu, že jsem začala jíst čistě rostlinnou (veganskou) stravu a informuji i své pacienty, jak rostlinná strava pomáhá předcházet i léčit řadu chronických onemocnění.

Rostlinná strava se může skládat z mnoha různých potravin, a jednou z nejčastějších jsou fazole (a luštěniny). Přestože jsou fazole neuvěřitelně zdravé jídlo, které obsahuje širokou paletu živin jako je vápník, hořčík, draslík, bílkoviny, železo, vitaminy B, vláknina a další výživné látky, přiznejme si: není lehké je strávit. Pokud jste v rostlinné stravě nováčci a teprve s fazolemi začínáte, můžete mít zprvu zažívací obtíže. I pokud už nováčci nejste, můžete mít citlivé zažívání, a potom jdou fazole ze hry ven.

Už nějakou dobu se vedly spekulace nad tím, zda to, co jíme, může ovlivňovat to, jak myslíme a jednáme. Skupina vědců nedávno realizovala výzkum za účelem otestování platnosti této představy.

Správně sestavená veganská strava je nejen zcela bezpečná, ale může vám též pomoci v prevenci či léčbě některých nemocí. Tak by se dal shrnout postoj předních světových odborníků na výživu. (Viz Těchto 10 významných odborných institucí schvaluje veganství | Soucitne.cz.)

Jen vyřadit živočišné potraviny z jídelníčku však nestačí, neboť v nevhodně sestavené stravě mohou chybět některé důležité látky. Potenciál veganské stravy proto využijete jen v případě, budete-li v rozumné míře dodržovat následujících 5 zásad správné veganské stravy.

Když jsem včera četla zprávu, že podle analýzy Světové zdravotnické organizace (WHO) červené maso a masné výrobky zvyšují riziko rakoviny, má první myšlenka byla: lékařská obec to už nějaký čas ví. Studie prokázaly už v 70. letech, že se riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku (kolorektální karcinom) zvyšuje s rostoucí spotřebou masa.

Stránky