Jste zde

zdraví

V současné západní medicíně existuje většinová shoda v názoru na zdravotní bezpečnost vyvážené rostlinné stravy. Soukromé i veřejné zdravotnické a dietetické organizace světového formátu se shodují na tom, že dobře sestavená rostlinná strava je bezpečná a některé z nich ještě dodávají, že může být i zdraví prospěšná.

[New York Times] Tento týden se Světová zdravotnická organizace (WHO), jejímž cílem je mimo jiné celosvětové zlepšování lidského zdraví, setká v Ženevě, kde bude zvolen nový generální ředitel. Máme pro tohoto člověka úkol: zaměřit se na velkochovy - obrovskou hrozbu pro zdraví a životní prostředí.

Zdá se, že před tímhle rozhodnutím se ocitne nakonec každý masožravec: maso, nebo sex? Dát si rychlýho burgra, nebo spíš rychlovku? Slintat nad roštěnou, nebo nad roštěnkou? Pohrávat si s prsíčky na talíři, nebo… asi jste už získali představu. Jedno je zvířecí, má to šťávu, sbíhají se nám na to chutě a taky to pěkně vyčerpává. Za to další vysolíte kilo a dostanete k tomu hranolky s tatarkou.

Podívejte se na záznam zajímavé a informačně bohaté přednášky o správné veganské výživě, kterou na Veggie Parade 2016 prezentovala studentka všeobecného lékařství Eliška Selinger.

Nejprve se zaměřuje na rizikové faktory veganské stravy a základní živiny, poté poskytuje rady, co si počít s veganskou výživou v nemocnici a v samotném závěru ponechává prostor pro dotazy z publika.

V poslední době byl vydán nespočet vegetariánských a veganských studií, které poukazují na velké množství různorodých výhod rostlinné stravy. Níže najdete seznam těch nejzajímavějších, které by mohly některé ne-vegany motivovat ke změně.

Přejít na veganskou stravu je jedna z nejprospěšnějších věcí, jakou můžete pro sebe i pro celou planetu udělat. Je tento krok ale tak snadný, jak se o něm mnohdy říká? Ano, je. Je mi jasné, že stát se ze celoživotního všežravce veganem může být tvrdý oříšek. Já jsem vyrostla v Jižní Karolíně, kde...

Naše strava, ať už veganská, či tradiční, velmi často neobsahuje dostatek vápníku. Množství tohoto minerálu, jaké denně přijímáme, je mezi vegany i mezi všežravci značně proměnlivé (1). Dřívější výzkum naznačoval, že člověk na rostlinné stravě má nižší nároky na příjem vápníku. V 90. letech vědci přišli s hypotézou, že živočišná bílkovina vyplavuje vápník z kostí, a tudíž lidé, kteří konzumují velké množství masa, mléka a vajec, vyžadují větší obsah tohoto prvku ve své stravě.

Jako praktická lékařka jsem zjistila, že pokud se chci dozvědět, co o vztahu výživy a zdraví říkají nejnovější vědecké poznatky, musím si to nastudovat sama. A to jsem také udělala. Toto bádání mě přivedlo k tomu, že jsem začala jíst čistě rostlinnou (veganskou) stravu a informuji i své pacienty, jak rostlinná strava pomáhá předcházet i léčit řadu chronických onemocnění.

Rostlinná strava se může skládat z mnoha různých potravin, a jednou z nejčastějších jsou fazole (a luštěniny). Přestože jsou fazole neuvěřitelně zdravé jídlo, které obsahuje širokou paletu živin jako je vápník, hořčík, draslík, bílkoviny, železo, vitaminy B, vláknina a další výživné látky, přiznejme si: není lehké je strávit. Pokud jste v rostlinné stravě nováčci a teprve s fazolemi začínáte, můžete mít zprvu zažívací obtíže. I pokud už nováčci nejste, můžete mít citlivé zažívání, a potom jdou fazole ze hry ven.

Už nějakou dobu se vedly spekulace nad tím, zda to, co jíme, může ovlivňovat to, jak myslíme a jednáme. Skupina vědců nedávno realizovala výzkum za účelem otestování platnosti této představy.

Stránky