Jste zde

Představujeme lživou kampaň značky Tatra

Nová reklamní kampaň značky Tatra, kterou vlastní společnost Agrofert, a.s., se evidentně snaží u diváků a potenciálních zákazníků vyvolat dojem, že používané mléko pochází od šťastných kraviček z idylických rodinných farem. Jak obrovská propast je mezi touto idylkou a realitou, dokládá naše konverzace se zástupcem této značky, kterou si můžete přečíst na konci tohoto článku.

Televizní reklamní spot značky Tatra "S láskou k mléku":

V televizním spotu je zachycena venkovská rodina, která s láskou pečuje nejen o samotnou dojnici, ale i o její telátko, které vyrůstá po boku své matky. Ve skutečném světě mléčného průmyslu je však tele matce odebráno v den porodu a poté umístěno do individuálního boxu (viz článek Chov telat v Česku). Na stránkách kampaně "S láskou k mléku" pak najdete další zavádějící či přímo lživá tvrzení.

Společnost se vychloubá mlékem od českých farmářů, což v lidech podvědomě vzbuzuje představu ekologických či domácích rodinných farem. Tuto představu ještě podtrhuje vyloženě nepravdivé tvrzení na webu kampaně, že "mléko pochází od krav, které se pásly na českých pastvinách".

Zástupce značky Tatra nám však v e-mailové komunikaci sám přiznal, že 98 % jejich mléka pochází z velkochovů, které čítají zpravidla stovky až tisíce zvířat a kde krávy na pastviny nikdy nepouští.


Foto: jedna z českých mléčných farem v roce 2013 (zdroj: VGT)

V reklamě se samozřejmě nedozvíme, že tyto krávy kvůli cílenému šlechtění nadojí 10krát více mléka než bylo obvyklé před 100 lety a že jim to způsobuje řadu problémů (nejčastěji nemoc zvanou mastitida) a celkové metabolické vyčerpání. "Za odměnu" uvidí slunce pouze během své cesty na jatka poté, co během 4-5 let odrodí 4-5 telat, která jsou jim v den porodu odebírána. Za jiných okolností by se tyto krávy dožily až 20 let a své tele by kojily alespoň 8 měsíců (další detaily ze života dojnic najdete zde)


Foto: zavádějící zobrazení mléčného průmyslu v reklamě

Zeptali jsme se výrobce, jak to vypadá ve skutečnosti, a skoro nás až překvapila upřímná odpověď jeho zástupce.

 

"Děkuji za Vaše dotazy a budu se je snažit zodpovědět co nejlépe.

Krávy, od kterých do naší mlékárny bereme mléko, jsou 100% od českých farmářů. Ovšem nejedná se o biochovy. Bohužel jsme velkovýrobce a denně svážíme do mlékárny 550 tisíc litrů mléka, nadojeného denně od zhruba 25 tisíc krav. V takovémto množství je nemožné brát od soukromníků, kteří mají pár kraviček. V 98 % se opravdu jedná o velkochovy. I přesto se ale snažíme podporovat soukromníky, kteří nechávají pást kravičky venku a dodávají nám pouze třeba 100 litrů denně. V tomto případě se jedná o velmi malé procento dodavatelů, především regionálních. Co se ale týče velkochovů, tak tam kravičky opravdu ven nepouští.

Odebíráme jak od farmářů, jejichž stáda mají pár kusů (do 10 kraviček), ale především od velkochovů, kde se pohybuje počet krav u některých i k tisícům. Pokud jde o průměrné číslo, tak naši dodavatelé mají zhruba po 160 kusech krav. I přes to, že se jedná o velkochovy, velmi pečlivě si je vybíráme a mléko prochází velkou spoustou testů než je zpracováváno. Na kvalitu mléka je u nás kladen obrovský důraz.

Co se týče návštěvy na farmě, s tím je zatím trochu problém. Většinou nejsou tyto chovy veřejně přístupné, ale touto otázkou se zabýváme již delší dobu a s některými našimi předními dodavateli řešíme možnost návštěv veřejnosti. Jakmile toto finálně dojednáme s dodavateli, dám Vám vědět, které z farem s tímto vyšly vstříc.

Doufám, že jsem Vám dokázala odpovědět na Vaše dotazy. Pokud byste ještě jakékoliv otázky měla, neváhejte se na mě nebo na kohokoliv jiného z naší společnosti obrátit, velmi rádi Vám je zodpovíme.

Přeji příjemný den" (jméno bylo úmyslně vymazáno)

 

AKTUALIZACE:

Na základě těchto skutečností byl podán podnět Radě pro reklamu, která bohužel tuto stížnost zamítla viz článek Lživá kampaň značky Tatra je podle komise v pořádku.