Jste zde

Mýty vs. realita v příběhu o veganovi, kterého zachránilo maso

Štítky: 

Server Novinky.cz dnes zveřejnil článek pod názvem "Vegan se po 26 letech vrátil k masu, zdravotní potíže rázem vymizely". V tomto článku představuje autora knihy The Meat Fix (Léčba masem) Johna Nicholsona, který se od roku 1984 stravoval podle extrémní verze programu "Jezte dobře" (NHS The eatwell plate).

Tento program doporučuje konzumování většího množství potravin obsahujících škroby, malé množství nasycených tuků, cholesterolu, cukru a červeného masa. Sám si však program zpřísnil vyškrtnutím masa a všeho živočišného původu. Celých 26 let se však nezamyslel nad tím, že by měl tuto vyškrtnutnou část nahradit jiným spolehlivým a dobře stravitelným zdrojem aminokyselin (resp. bílkovin) a doplňovat vitamin B12.

Na výše přiloženém obrázku můžete vidět, že vyškrtl prakticky třetinu svého jídelníčku (červené pole) bez náhrady.

Na tomto obrázku se můžete podívat na doporučovanou pyramidu vyvážené veganské stravy. Ve dvou základních patrech pyramidy jsou potraviny, které John Nicholson ve své stravě ponechal. V horních patrech si však můžete všimnout doporučení konzumovat luštěniny bohaté na proteiny (cizrna, mnoho druhů fazolí a čočky), tradiční asijské výrobky ze soji (tofu, tempeh, miso) nebo obohacená rostlinná mléka (ovesná, sojová, rýžová, mandlová). Na vrcholu pak jsou doporučované různé oleje, oříšky a další zdroje prospěšných tuků a v menším množstvím sladkosti a jiné méně zdravé pochoutky.

Zde je modernější varianta potravinové pyramidy:

V případě, že vegan nekonzumuje obohacenné rostlinné výrobky, pak by měl ještě suplementovat vitamín B12. Odměnou za takto vyváženou pyramidu je veganovi zdravější život a snížená pravděpodobnost výskytu mnoha civilizačních a v běžné populaci velice obávaných chorob (infakrt, vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, cukrovka, rakovina)*.

V pozdějších rozhovorech v reakci na kritiku nevyváženého jídelníčku uvedl, že jedl tofu, hnědou rýži apod. V knize však nic takového není. Namísto luštěnin a dobře stravitelných sojových výrobků jako je tempeh, jedl obrovské množství ovoce (ze kterého pravděpodobně přibíral na váze) a bílkoviny získával pouze ze zpracovaných sojových výrobků jako je sojové maso či uzeniny. Rovněž nesuplementoval vitamin B12, který podle vědeckých poznatků patří k vyvážené veganské stravě. Rozhovor s odborníkem na výživu nad stravou Johna Nicholsona si můžete poslechnout zde.

John Nicholson rozhodně nemůže být brán za příklad člověka, který si ublížil veganskou dietou. Ublížil si naprosto neuváženým experimentem bez znalostí elementárních nutričních zásad. Stejnou bulvární logikou fungovala i kauza podvyživeného dítěte, jehož stravu obsahující pouze jablka či rohlíky média záměrně nazývala veganstvím. Prosím vždy se zamyslete, než uvěříte názvu nějakého článku, nebo se pustíte do podobného experimentu.

*Craig WJ. 2010 "Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets." Nutr Clin Pract. 2010 Dec;25(6):613-20.
Panebianco SM. 2007. "The merits and pitfalls of vegetarianism." Explore (NY). 2007 Jan-Feb;3(1):55-8.
Vinagre JC, Vinagre CG, Pozzi FS, Slywitch E, Maranhão RC. 2011. "Metabolism of triglyceride-rich lipoproteins and transfer of lipids to high-density lipoproteins (HDL) in vegan and omnivore subjects."Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2011 Sep 19.
Yang SY, Zhang HJ, Sun SY, Wang LY, Yan B, Liu CQ, Zhang W, Li XJ. 2011. "Relationship of carotid intima-media thickness and duration of vegetarian diet in Chinese male vegetarians." Nutr Metab (Lond). 2011 Sep 19;8(1):63.

Autor: Tereza Vandrovcová