Jste zde

Výživová poradkyně o jídlech gastronautů Reflexu: Veganství je zdravé.

Zdroj: Reflex.cz

Nutriční koučka a ředitelka webu Wellnessia.cz Monika Divišová odborným okem prozkoumala obědy gastronautů Reflexu a posoudila je z pohledu zdravé výživy. Jak dopadli?
Poté, co Monika Divišová zhodnotila všechny obědy, jejichž fotografie nám i s komentářem posílali gastronauti Reflexu v průběhu celého února, neubránila se rozhořčení:

Ač jsem s klienty během své práce každý den a setkávám se s různými způsoby stravování, tak jsem po prvním prohlédnutí fotografií gastronautů byla v šoku. Netušila jsem, že stále ještě tak velké procento obsazují smažená jídla a zelenina, jako by u nás v Čechách nerostla. Vzhledem k počtu účastníků si nemyslím, že je to náhoda.

Je to pro mě jasný důkaz, že jsme generace lidí, kteří vyrostli na chlebu s paštikou, školní jídelně, řízku a párku. Ale rozumím tomu, že získat zdravější stravovací návyky je těžké, obzvlášť když k tomu ještě nemáme pádný (zdravotní) důvod.

Ze své dlouholeté praxe nutričního kouče však mohu potvrdit, že i malou změnou v jídelníčku se dějí zázraky – snížení krevního tlaku a cholesterolu, mizí migrény a alergie, váha jde dolu, energie a vitalita zase nahoru.

Všechny naše gastronauty samozřejmě nenaházela do jednoho pytle. Zohlednila fakt, že před sebou měla pouze informace o jednom hlavním jídle dne, a k stravovacím návykům každého gastronautů Reflexu napsala komentáře.

Nás zajímal zejména její názor na veganskou gastronautku:

Tereza Vandrovcová
Věk: 28
Zaměstnání: studentka prezenčního doktorského studia na katedře sociologie Filozofické fakulty UK. Od února stážistka v Centru pro výzkum veřejného mínění
Bydliště: Praha
Jak obědvá: "Stravuji se vegansky, tedy bez živočišných produktů (maso, vejce, mléko). Obědvám většinou mimo domov v pražských vegetariánských a veganských restauracích (Radost FX, Loving Hut, Vegan City, Beas Dhaba atd.), italských (pizzerie), mexických, indických či arabských restauracích. Někdy jsem odkázána na nabídku "českých" hospod, jejichž rostlinná nabídka se bohužel často omezuje na hranolky s kečupem a zeleninový salát. Vařím si však i doma (pro sebe a spolubydlící). Domnívám se, že se převážně stravuji zdravě, ale i tak se někdy ve spěchu odbydu vege párkem s hořčicí a chlebem. V poslední době též naše domácnost objevuje kouzlo freeganství."

Fotky všech jídel, jejich popisy jídel, ceny, adresy restaurací, hodnocení a další informace najdete ve fotogalerii - zde.

 

Názor výživové poradkyně Moniky Divišové

  • Veganská strava patří rozhodně k jednomu ze zdravých způsobů stravování. Bezva, že jste si, Terezo, našla místa, kde se můžete po Praze dobře a vegansky najíst.
  • Pozor však na smažená jídla, která jsou ve veganských restauracích docela častou volbou. Přepálené tuky tělo velmi zatěžují.
  • Opět nevím, jak vypadají Vaše ostatní jídla. Určitě si jako veganka hlídejte dostatečný přísun správných tuků omega 3 (len, chia, lněný olej…) a také rostlinných bílkovin a čerstvé zeleniny (obzvlášť té tmavě zelené). Skvělá varianta, jak do sebe dostat dostatek výživných „lístečků“, jsou zeleninové smoothie – rozmixovaná listová zelenina s kouskem ovoce a vodou.
  • Tereza podle ankety poradců z Wellnessie rozhodně vyhrála a jediná z Gastronautů přežije pár let ve zdraví.

 

Radka Hozmanová

Názor ředitelky Evropské školy feng shui Radky Hozmanové

Tereza má svůj jídelníček celkem bohatě vytvářený. Protože nejí maso, doporučuji nezapomenout na kvalitní panenské oleje – sezamový, restovaný sezamový, slunečnicový, příležitostně olivový. Semínka předem orestovaná (jsou stravitelnější, jinak více ochlazují).

Zdrojem bílkovin pro ni je tempeh, seitan, tofu – dochucené šoju nebo tamari, obě organické, neboť mají enzymy (jang) a vyrovnávají jin z tofu a ten je pak stravitelnější. A luštěniny. Dále – doplnit enzymy – pikles, miso polévka. Husté polévky obzvláště v zimě – fazolové, čočkové s kořenovou zeleninou. Pokud chléb, zkuste kváskový – nikoliv chleba ze sítě supermarketů, kde se kupuje chléb z kvasnic. Je to velký rozdíl, jenž ovlivňuje kvalitu krve. Kvásek nepřekyseluje krev.

Hořčici lze také zakoupit kvalitní bio. Dopřejte si i sladké polévky z dýně, sladké dezerty (prvek země) slazené obilnými slady – to je zdroj sladké chuti a polysacharidů, takže nedojde k efektu rychlého vyhoření jako při konzumaci bílého cukru. Doporučuji i bylinné čaje a čaj banču, v zimě na posilnění kukiču.
Kečupu bych se vyhnula, pokud, tak pouze bio.

Jaké jsou názory výživové poradkyně na ostatní gastronauty si můžete dohledat v tomto článku.

Zdroj:  http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/45327/vyzivova-poradkyne-o-jidlech-gastronautu-reflexu-jsme-generace-lidi-kteri-vyrostli-na-parcich-a-rizku-ze-skolni-jidelny.html