Jste zde

zdraví

Vegani zvyčajne mávajú nižší príjem vápnika ako vegetariáni a konzumenti mäsa. Do akej miery na tom ale záleží? Dlhšiu dobu už prevláda názor, že na tom vôbec nezáleží. Podľa hypotézy kyselinotvornej stravy (acid-ash hypothesis) o príčine osteoporózy, vegáni vďaka tomu, že nejedia živočíšne bielkoviny, majú nižšie straty vápnika. Myšlienka je, že vápnik sa vylučuje z kostí aby neutralizoval kyslé prostredie, ktoré vytvárajú práve živočíšne bielkoviny.

Americký lékař Michael A. Klaper (*19. 6. 1947) v tomto krátkém videu přibližuje svůj názor na mléko. Sám je veganem již 32 let, tento stravovací styl si velmi pochvaluje a doporučuje ho i svým pacientům.

Zatímco většina vrcholových sportovců končí kariéru mezi 30. a 35. rokem života, Martina Navrátilová vyhrála US Open šest týdnů před svými padesátinami. Ve videu slavná tenistka odhaluje tajemství toho, jak se jí podařilo udržet si takovou kondici a výkon i po čtyřicítce.

Přistupoval jsem ke každému z témat spojených se sójou bez předsudků a snažil jsem se dobrat pravdy, aniž bych se přikláněl k jedné nebo druhé straně. Zcela jistě existuje určité maximální množství sóji, jehož konzumace již není rozumná, ale tato dávka zatím nebyla určena. Každopádně ale máme dostatek dat, abychom věděli, že pokud nemáte problémy se štítnou žlázou a nejste na sóju alergičtí, dvě porce sóji denně jsou naprosto bezpečné.

Kim A. Williams, který je kardiologem na chicagské Rush University a příštím (r. 2015) prezidentem American College of Cardiology, na svém blogu vysvětluje, proč se stal veganem a proč nyní totéž doporučuje i svým pacientům.

Dvacet let trvající studie univerzity z Jižní Karolíny založená na zkoumání 9381 lidí ve věku padesáti a více odhalila, že lidé středního věku, kteří mají stravu bohatou na maso, vejce a mléčné výrobky mají čtyřikrát větší pravděpodobnost, že zemřou na rakovinu než ti, kteří se tomuto druhu stravy vyhýbají. Riziko je přitom podle výsledků obdobné, jako když někdo kouří 20 cigaret denně.

BÍLKOVINY: Fazole, hrách a jiné luštěniny, houby, ořechy, sojové produkty (tofu, tempeh, veggie burgery, sojové maso), obiloviny (např. celozrnné pečivo a těstoviny, rostlinné maso seitan), rýže.

Jano Kupec ve spolupráci s dalšími dlouholetými vegany sestavil velmi praktický seznam často kladených otázek a odpovědí týkající se veganství a nutnosti doplňování vitaminu B12. Na základě odborných poznatků vyvrací nejčastější mýty, které jsou s touto otázkou spojené - např. že je obsažen v mořských řasách či tempehu nebo že je z důvodu nutnosti doplňovat vitamín B12 veganství jako takové špatné.

V českých obchodních řetězcích se prodává i dovezené maso, které neprošlo českou veterinární kontrolou. Tvrdí to Komora veterinárních lékařů. Kontrola masa je v České republice podle prezidenta komory Jana Bernardyho nedostatečná. Státní veterinární správa s tím nesouhlasí.

Diabetes 2. typu je přirovnáván k novodobé epidemii. Podle lékařů je na vině jeho neustálého nárůstu v populaci zejména špatný životný styl – konkrétně špatný jídelníček a málo pohybu. Současné vědecké studie ukazují, že kromě sladkého diabetikům velmi škodí i maso a masné výrobky. Tuto teorii potvrdila i studie pražského IKEM.

Stránky