Jste zde

výživa

Vegani zvyčajne mávajú nižší príjem vápnika ako vegetariáni a konzumenti mäsa. Do akej miery na tom ale záleží? Dlhšiu dobu už prevláda názor, že na tom vôbec nezáleží. Podľa hypotézy kyselinotvornej stravy (acid-ash hypothesis) o príčine osteoporózy, vegáni vďaka tomu, že nejedia živočíšne bielkoviny, majú nižšie straty vápnika. Myšlienka je, že vápnik sa vylučuje z kostí aby neutralizoval kyslé prostredie, ktoré vytvárajú práve živočíšne bielkoviny.

Zatímco většina vrcholových sportovců končí kariéru mezi 30. a 35. rokem života, Martina Navrátilová vyhrála US Open šest týdnů před svými padesátinami. Ve videu slavná tenistka odhaluje tajemství toho, jak se jí podařilo udržet si takovou kondici a výkon i po čtyřicítce.

Přistupoval jsem ke každému z témat spojených se sójou bez předsudků a snažil jsem se dobrat pravdy, aniž bych se přikláněl k jedné nebo druhé straně. Zcela jistě existuje určité maximální množství sóji, jehož konzumace již není rozumná, ale tato dávka zatím nebyla určena. Každopádně ale máme dostatek dat, abychom věděli, že pokud nemáte problémy se štítnou žlázou a nejste na sóju alergičtí, dvě porce sóji denně jsou naprosto bezpečné.

Přestože renomované zahraniční zdravotnické instituce již nevidí na veganské stravě žádný problém, v našich luzích a hájích se stále udržuje iracionální předpojatost vůči veganské stravě kojenců, dětí, kojících a těhotných matek. Přetiskujeme odpověď nedávno založené České veganské společnosti na jeden z takovýchto článků, která podle našeho názoru může posloužit jako obecněji použitelná reakce na mnoho podobných prohlášení.

Zamyslete se nad následujícím scénářem. Představte si, že existuje zázračná pilulka, a kdyby ji každý bral, zabránilo by to odchytu milionů toulavých psů a koček, nikdo by je nezavřel do klecí a kotců a neskončili by vystrašení a zmatení na ocelovém stole, kde jejich život skončí poslední injekcí.

BÍLKOVINY: Fazole, hrách a jiné luštěniny, houby, ořechy, sojové produkty (tofu, tempeh, veggie burgery, sojové maso), obiloviny (např. celozrnné pečivo a těstoviny, rostlinné maso seitan), rýže.

Jano Kupec ve spolupráci s dalšími dlouholetými vegany sestavil velmi praktický seznam často kladených otázek a odpovědí týkající se veganství a nutnosti doplňování vitaminu B12. Na základě odborných poznatků vyvrací nejčastější mýty, které jsou s touto otázkou spojené - např. že je obsažen v mořských řasách či tempehu nebo že je z důvodu nutnosti doplňovat vitamín B12 veganství jako takové špatné.

V anglicky mluvících zemích je již všeobecně přijímána skutečnost, že dobře sestavená vegetariánská i veganská strava je nutričně plnohodnotná a může být i zdravotně přínosná ve všech obdobích lidského života. Své prohlášení k tématu již vydaly organizace jako NHS (britská státní instituce zaštiťující veřejnou zdravotní péči), dále Americká dietetická asociace a Kanadští dietologové (česky zde) nebo Americké ministerstvo zemědělství. Pozadu nyní nezůstává ani Austrálie.

Podívejte se na kvalitně zpracovanou a důležitými informacemi nabitou přednášku "Mýty ve vlastních řadách aneb i veg*ni se někdy mýlí" od aktivisty ze sdružení Otevři oči Marka Voršilky.

Nedávno zveřejněná studie potvrdila, že houby vystavené slunečnímu záření poskytují tolik vitaminu D jako výživové doplňky obsahující vitamin D2 a D3. Dr. Michael Holick a další badateléz Bostonské univerzity lidem doporučují, aby houby před uvařením dali minimálně na půl hodiny (lépe však hodinu) na slunce.

Stránky