Jste zde

výživa

Přistupoval jsem ke každému z témat spojených se sójou bez předsudků a snažil jsem se dobrat pravdy, aniž bych se přikláněl k jedné nebo druhé straně. Zcela jistě existuje určité maximální množství sóji, jehož konzumace již není rozumná, ale tato dávka zatím nebyla určena. Každopádně ale máme dostatek dat, abychom věděli, že pokud nemáte problémy se štítnou žlázou a nejste na sóju alergičtí, dvě porce sóji denně jsou naprosto bezpečné.

Přestože renomované zahraniční zdravotnické instituce již nevidí na veganské stravě žádný problém, v našich luzích a hájích se stále udržuje iracionální předpojatost vůči veganské stravě kojenců, dětí, kojících a těhotných matek. Přetiskujeme odpověď nedávno založené České veganské společnosti na jeden z takovýchto článků, která podle našeho názoru může posloužit jako obecněji použitelná reakce na mnoho podobných prohlášení.

Zamyslete se nad následujícím scénářem. Představte si, že existuje zázračná pilulka, a kdyby ji každý bral, zabránilo by to odchytu milionů toulavých psů a koček, nikdo by je nezavřel do klecí a kotců a neskončili by vystrašení a zmatení na ocelovém stole, kde jejich život skončí poslední injekcí.

BÍLKOVINY: Fazole, hrách a jiné luštěniny, houby, ořechy, sojové produkty (tofu, tempeh, veggie burgery, sojové maso), obiloviny (např. celozrnné pečivo a těstoviny, rostlinné maso seitan), rýže.

Jano Kupec ve spolupráci s dalšími dlouholetými vegany sestavil velmi praktický seznam často kladených otázek a odpovědí týkající se veganství a nutnosti doplňování vitaminu B12. Na základě odborných poznatků vyvrací nejčastější mýty, které jsou s touto otázkou spojené - např. že je obsažen v mořských řasách či tempehu nebo že je z důvodu nutnosti doplňovat vitamín B12 veganství jako takové špatné.

V anglicky mluvících zemích je již všeobecně přijímána skutečnost, že dobře sestavená vegetariánská i veganská strava je nutričně plnohodnotná a může být i zdravotně přínosná ve všech obdobích lidského života. Své prohlášení k tématu již vydaly organizace jako NHS (britská státní instituce zaštiťující veřejnou zdravotní péči), dále Americká dietetická asociace a Kanadští dietologové (česky zde) nebo Americké ministerstvo zemědělství. Pozadu nyní nezůstává ani Austrálie.

Podívejte se na kvalitně zpracovanou a důležitými informacemi nabitou přednášku "Mýty ve vlastních řadách aneb i veg*ni se někdy mýlí" od aktivisty ze sdružení Otevři oči Marka Voršilky.

Nedávno zveřejněná studie potvrdila, že houby vystavené slunečnímu záření poskytují tolik vitaminu D jako výživové doplňky obsahující vitamin D2 a D3. Dr. Michael Holick a další badateléz Bostonské univerzity lidem doporučují, aby houby před uvařením dali minimálně na půl hodiny (lépe však hodinu) na slunce.

Jsou mezi námi vegetariáni i zapřisáhlí masožravci. Lidé jsou také jediným savcem, který i v dospělosti konzumuje mléko. Jaké stravě je vlastně lidské tělo nejlépe přizpůsobeno? Naši biologičtí předkové se velmi pravděpodobně živili především rostlinnou potravou, z nějaké části obohacenou o nějaký ten živočišný protein. Dokonce i u šimpanzů – našich nejbližších příbuzných – vidíme, že si občas rádi dají nějaké to maso, ať už třeba malou antilopu, mládě opice a podobně.

Odborníci z Harvard School of Public Health uveřejnili nové nutriční doporučení ve formě tzv. talíře zdravého jedení (Healthy Eating Plate), která je určena americkému ministerstvu zemědělství a dalším nutričným odborníkům.

Stránky