Jste zde

výživa

V poslední době byl vydán nespočet vegetariánských a veganských studií, které poukazují na velké množství různorodých výhod rostlinné stravy. Níže najdete seznam těch nejzajímavějších, které by mohly některé ne-vegany motivovat ke změně.

Přejít na veganskou stravu je jedna z nejprospěšnějších věcí, jakou můžete pro sebe i pro celou planetu udělat. Je tento krok ale tak snadný, jak se o něm mnohdy říká? Ano, je. Je mi jasné, že stát se ze celoživotního všežravce veganem může být tvrdý oříšek. Já jsem vyrostla v Jižní Karolíně, kde...

Naše strava, ať už veganská, či tradiční, velmi často neobsahuje dostatek vápníku. Množství tohoto minerálu, jaké denně přijímáme, je mezi vegany i mezi všežravci značně proměnlivé (1). Dřívější výzkum naznačoval, že člověk na rostlinné stravě má nižší nároky na příjem vápníku. V 90. letech vědci přišli s hypotézou, že živočišná bílkovina vyplavuje vápník z kostí, a tudíž lidé, kteří konzumují velké množství masa, mléka a vajec, vyžadují větší obsah tohoto prvku ve své stravě.

Jako praktická lékařka jsem zjistila, že pokud se chci dozvědět, co o vztahu výživy a zdraví říkají nejnovější vědecké poznatky, musím si to nastudovat sama. A to jsem také udělala. Toto bádání mě přivedlo k tomu, že jsem začala jíst čistě rostlinnou (veganskou) stravu a informuji i své pacienty, jak rostlinná strava pomáhá předcházet i léčit řadu chronických onemocnění.

Rostlinná strava se může skládat z mnoha různých potravin, a jednou z nejčastějších jsou fazole (a luštěniny). Přestože jsou fazole neuvěřitelně zdravé jídlo, které obsahuje širokou paletu živin jako je vápník, hořčík, draslík, bílkoviny, železo, vitaminy B, vláknina a další výživné látky, přiznejme si: není lehké je strávit. Pokud jste v rostlinné stravě nováčci a teprve s fazolemi začínáte, můžete mít zprvu zažívací obtíže. I pokud už nováčci nejste, můžete mít citlivé zažívání, a potom jdou fazole ze hry ven.

Správně sestavená veganská strava je nejen zcela bezpečná, ale může vám též pomoci v prevenci či léčbě některých nemocí. Tak by se dal shrnout postoj předních světových odborníků na výživu. (Viz Těchto 10 významných odborných institucí schvaluje veganství | Soucitne.cz.)

Jen vyřadit živočišné potraviny z jídelníčku však nestačí, neboť v nevhodně sestavené stravě mohou chybět některé důležité látky. Potenciál veganské stravy proto využijete jen v případě, budete-li v rozumné míře dodržovat následujících 5 zásad správné veganské stravy.

Podle italských badatelů se naši prapředkové živili i zrním. Domněnky, že jídelníček našich předků z doby kamenné obsahoval množství masa, ale žádné obiloviny, podle nového nálezu neodpovídají skutečnosti.

Na začátku roku 2014 byla vydaná brožurka "Veganská strava pro děti a těhotné a kojící ženy", která obsahuje důležité informace i praktické rady týkající se správné výživy veganských matek i jejich potomků. Publikaci přeložilo do češtiny a vydalo brněnské sdružení NESEHNUTÍ (NEzávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ) se svolením Veganské společnosti Švýcarko a Veganské společnosti Rakousko.

Jack Norris a Matt Ball založili v roce 1993 organizaci Vegan Outreach, protože chtěli zaplnit tehdejší mezeru v oblasti aktivismu za zvířata. S pomocí dobrovolníků nyní ročně rozdají vysokoškolským studentům přes milion letáků o praktikách moderního živočišného průmyslu. Protože Norris zasvětil velkou část svého života aktivismu za zvířata, poznal mnoho bývalých veganů a vegetariánů, kteří se ze zdravotních důvodů vrátili ke konzumaci živočišných produktů. Aby zjistil, proč mají tyto problémy a co se s nimi dá dělat, stal se registrovaným dietetikem (RD) a založil web VeganHealth.org.

Lidem, kteří uvažují o přechodu na veganskou stravu, často dělají starosti bílkoviny. Jsou to koneckonců důležité živiny, které potřebujeme ve svalech, kostech, hormonech, trávicích enzymech, ke vstřebávání jiných živin a obnově a náhradě všech druhů buněk. Informace o zdrojích bílkovin a doporučení pro vegany proto mohou být užitečné a povzbudivé.

Stránky