Jste zde

výživa

Správně sestavená veganská strava je nejen zcela bezpečná, ale může vám též pomoci v prevenci či léčbě některých nemocí. Tak by se dal shrnout postoj předních světových odborníků na výživu. (Viz Těchto 10 významných odborných institucí schvaluje veganství | Soucitne.cz.)

Jen vyřadit živočišné potraviny z jídelníčku však nestačí, neboť v nevhodně sestavené stravě mohou chybět některé důležité látky. Potenciál veganské stravy proto využijete jen v případě, budete-li v rozumné míře dodržovat následujících 5 zásad správné veganské stravy.

Podle italských badatelů se naši prapředkové živili i zrním. Domněnky, že jídelníček našich předků z doby kamenné obsahoval množství masa, ale žádné obiloviny, podle nového nálezu neodpovídají skutečnosti.

Na začátku roku 2014 byla vydaná brožurka "Veganská strava pro děti a těhotné a kojící ženy", která obsahuje důležité informace i praktické rady týkající se správné výživy veganských matek i jejich potomků. Publikaci přeložilo do češtiny a vydalo brněnské sdružení NESEHNUTÍ (NEzávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ) se svolením Veganské společnosti Švýcarko a Veganské společnosti Rakousko.

Jack Norris a Matt Ball založili v roce 1993 organizaci Vegan Outreach, protože chtěli zaplnit tehdejší mezeru v oblasti aktivismu za zvířata. S pomocí dobrovolníků nyní ročně rozdají vysokoškolským studentům přes milion letáků o praktikách moderního živočišného průmyslu. Protože Norris zasvětil velkou část svého života aktivismu za zvířata, poznal mnoho bývalých veganů a vegetariánů, kteří se ze zdravotních důvodů vrátili ke konzumaci živočišných produktů. Aby zjistil, proč mají tyto problémy a co se s nimi dá dělat, stal se registrovaným dietetikem (RD) a založil web VeganHealth.org.

Lidem, kteří uvažují o přechodu na veganskou stravu, často dělají starosti bílkoviny. Jsou to koneckonců důležité živiny, které potřebujeme ve svalech, kostech, hormonech, trávicích enzymech, ke vstřebávání jiných živin a obnově a náhradě všech druhů buněk. Informace o zdrojích bílkovin a doporučení pro vegany proto mohou být užitečné a povzbudivé.

BBC News - Podle nejnovějšího stanoviska federální komise pro stravování by Američané měli do svého jídelníčku zařadit větší množství rostlin, ovoce a obilnin, aby byl zdravější a neměl takové dopady na životní prostředí.

V roce 2013 se v Brně začaly pravidelně setkávat veganské rodiny. Smyslem těchto setkání byla výměna zkušeností a informací mezi rodiči (těmi, kteří své děti vegansky vychovávají už několik let, ale i těmi, kterým se děti právě narodily) a vzájemná podpora ve společnosti, která většinově veganské stravování, a to obzvlášť u dětí, zatím nepřijímá.

Minulý týden vydal Americký poradní výbor pro výživové směrnice návrh výživové politiky pro rok 2015, s kterou masný průmysl nesouhlasí – a the Washington Post ji nazývá „nejhorší noční můrou masného průmyslu.“

Vegani zvyčajne mávajú nižší príjem vápnika ako vegetariáni a konzumenti mäsa. Do akej miery na tom ale záleží? Dlhšiu dobu už prevláda názor, že na tom vôbec nezáleží. Podľa hypotézy kyselinotvornej stravy (acid-ash hypothesis) o príčine osteoporózy, vegáni vďaka tomu, že nejedia živočíšne bielkoviny, majú nižšie straty vápnika. Myšlienka je, že vápnik sa vylučuje z kostí aby neutralizoval kyslé prostredie, ktoré vytvárajú práve živočíšne bielkoviny.

Zatímco většina vrcholových sportovců končí kariéru mezi 30. a 35. rokem života, Martina Navrátilová vyhrála US Open šest týdnů před svými padesátinami. Ve videu slavná tenistka odhaluje tajemství toho, jak se jí podařilo udržet si takovou kondici a výkon i po čtyřicítce.

Stránky