Jste zde

výživa

V současné západní medicíně existuje většinová shoda v názoru na zdravotní bezpečnost vyvážené rostlinné stravy. Soukromé i veřejné zdravotnické a dietetické organizace světového formátu se shodují na tom, že dobře sestavená rostlinná strava je bezpečná a některé z nich ještě dodávají, že může být i zdraví prospěšná.

Vegani jsou často obviňování z toho, že „nutí” své děti jíst to, co jedí oni sami. Ale bylo by přece nesmyslné předpokládat, že veganský rodič bude dávat svému dítěti kuřecí nugety jen proto, že to tak dělá většina lidí. V nedávné době jste mohli narazit na zprávy o podvyživených dětech, které byly odebrány jejich rodičům. Samozřejmě se jedná o smutné případy. Podvýživa ale postihuje přes 3 miliony obyvatel Velké Británie, proč tedy tento konkrétní případ plnil titulky novin v mnoha zemích? Protože šlo o veganské dítě.

Podívejte se na záznam zajímavé a informačně bohaté přednášky o správné veganské výživě, kterou na Veggie Parade 2016 prezentovala studentka všeobecného lékařství Eliška Selinger.

Nejprve se zaměřuje na rizikové faktory veganské stravy a základní živiny, poté poskytuje rady, co si počít s veganskou výživou v nemocnici a v samotném závěru ponechává prostor pro dotazy z publika.

Italští rodiče, kteří poškodí zdraví dítěte tím, že ho budou stravovat vegansky, budou podle nového návrhu zákona čelit až jednomu roku ve vězení. Elvira Savino, členka strany Silvia Berlusconiho Forza Italia, žádá odnětí svobody pro rodiče, kteří stravují děti do 16 let věku nedostatečně. Trest může vystoupat až na 4 roky odnětí svobody, pokud podvýživa vyústí v nemoc či trvalé poškození. Navrhované tresty jsou také delší v případě, že jde o dítě mladší tří let.   

V poslední době byl vydán nespočet vegetariánských a veganských studií, které poukazují na velké množství různorodých výhod rostlinné stravy. Níže najdete seznam těch nejzajímavějších, které by mohly některé ne-vegany motivovat ke změně.

Přejít na veganskou stravu je jedna z nejprospěšnějších věcí, jakou můžete pro sebe i pro celou planetu udělat. Je tento krok ale tak snadný, jak se o něm mnohdy říká? Ano, je. Je mi jasné, že stát se ze celoživotního všežravce veganem může být tvrdý oříšek. Já jsem vyrostla v Jižní Karolíně, kde...

Naše strava, ať už veganská, či tradiční, velmi často neobsahuje dostatek vápníku. Množství tohoto minerálu, jaké denně přijímáme, je mezi vegany i mezi všežravci značně proměnlivé (1). Dřívější výzkum naznačoval, že člověk na rostlinné stravě má nižší nároky na příjem vápníku. V 90. letech vědci přišli s hypotézou, že živočišná bílkovina vyplavuje vápník z kostí, a tudíž lidé, kteří konzumují velké množství masa, mléka a vajec, vyžadují větší obsah tohoto prvku ve své stravě.

Jako praktická lékařka jsem zjistila, že pokud se chci dozvědět, co o vztahu výživy a zdraví říkají nejnovější vědecké poznatky, musím si to nastudovat sama. A to jsem také udělala. Toto bádání mě přivedlo k tomu, že jsem začala jíst čistě rostlinnou (veganskou) stravu a informuji i své pacienty, jak rostlinná strava pomáhá předcházet i léčit řadu chronických onemocnění.

Rostlinná strava se může skládat z mnoha různých potravin, a jednou z nejčastějších jsou fazole (a luštěniny). Přestože jsou fazole neuvěřitelně zdravé jídlo, které obsahuje širokou paletu živin jako je vápník, hořčík, draslík, bílkoviny, železo, vitaminy B, vláknina a další výživné látky, přiznejme si: není lehké je strávit. Pokud jste v rostlinné stravě nováčci a teprve s fazolemi začínáte, můžete mít zprvu zažívací obtíže. I pokud už nováčci nejste, můžete mít citlivé zažívání, a potom jdou fazole ze hry ven.

Správně sestavená veganská strava je nejen zcela bezpečná, ale může vám též pomoci v prevenci či léčbě některých nemocí. Tak by se dal shrnout postoj předních světových odborníků na výživu. (Viz Těchto 10 významných odborných institucí schvaluje veganství | Soucitne.cz.)

Jen vyřadit živočišné potraviny z jídelníčku však nestačí, neboť v nevhodně sestavené stravě mohou chybět některé důležité látky. Potenciál veganské stravy proto využijete jen v případě, budete-li v rozumné míře dodržovat následujících 5 zásad správné veganské stravy.

Stránky