Jste zde

bílkoviny

 

Rostlinná strava se může skládat z mnoha různých potravin, a jednou z nejčastějších jsou fazole (a luštěniny). Přestože jsou fazole neuvěřitelně zdravé jídlo, které obsahuje širokou paletu živin jako je vápník, hořčík, draslík, bílkoviny, železo, vitaminy B, vláknina a další výživné látky, přiznejme si: není lehké je strávit. Pokud jste v rostlinné stravě nováčci a teprve s fazolemi začínáte, můžete mít zprvu zažívací obtíže. I pokud už nováčci nejste, můžete mít citlivé zažívání, a potom jdou fazole ze hry ven.

Lidem, kteří uvažují o přechodu na veganskou stravu, často dělají starosti bílkoviny. Jsou to koneckonců důležité živiny, které potřebujeme ve svalech, kostech, hormonech, trávicích enzymech, ke vstřebávání jiných živin a obnově a náhradě všech druhů buněk. Informace o zdrojích bílkovin a doporučení pro vegany proto mohou být užitečné a povzbudivé.

Vegani zvyčajne mávajú nižší príjem vápnika ako vegetariáni a konzumenti mäsa. Do akej miery na tom ale záleží? Dlhšiu dobu už prevláda názor, že na tom vôbec nezáleží. Podľa hypotézy kyselinotvornej stravy (acid-ash hypothesis) o príčine osteoporózy, vegáni vďaka tomu, že nejedia živočíšne bielkoviny, majú nižšie straty vápnika. Myšlienka je, že vápnik sa vylučuje z kostí aby neutralizoval kyslé prostredie, ktoré vytvárajú práve živočíšne bielkoviny.

Dvacet let trvající studie univerzity z Jižní Karolíny založená na zkoumání 9381 lidí ve věku padesáti a více odhalila, že lidé středního věku, kteří mají stravu bohatou na maso, vejce a mléčné výrobky mají čtyřikrát větší pravděpodobnost, že zemřou na rakovinu než ti, kteří se tomuto druhu stravy vyhýbají. Riziko je přitom podle výsledků obdobné, jako když někdo kouří 20 cigaret denně.