Jste zde

Šéfkuchaři nerozeznali rostlinné maso od živočišného

Štítky: 

Autorka: Tanya Flink

Překlad: Monika Zápotocká

Dokáží profesionální šéfkuchaři rozlišit maso živočišného a rostlinného původu? Cityline TV vyzvala dva zkušené šéfkuchaře k účasti na chuťovém testu. A výsledek? Ani jeden z nich nedokázal s přesností určit, o kterou variantu se jedná.

Šéfkuchaři Randy Feltis a Jason Parsons v pořadu naslepo ochutnávali tři různá masová jídla. Každé zahrnovalo jak veganskou, tak neveganskou úpravu, což diváci mohli rozeznat podle označení značkami V a M. Šéfkuchaři nejprve dostali krabí koláčky s chipotle majonézou. Feltis svůj veganský koláček identifikoval správně, ale Parsons, který ochutnával variantu s živočišným masem, se domníval, že je veganská.

V druhém kole šéfkuchaři ochutnávali kuře po sečuánsku. Přestože Parsons dostal veganskou verzi, bez váhání prohlásil, že se jedná o kuřecí. Ani Feltis neuspěl, když o svém kuřecím mase tvrdil, že jde o veganskou variantu.

V posledním kole se podával kuřecí řízek v housce. Parsons správně rozeznal svůj veganský řízek, ale Feltis se opětovně domníval, že i on jí veganský, byť se jednalo o kuřecí maso.

Výsledky překvapily jak šéfkuchaře, tak moderátory. Šéfkuchaři sice byli schopni identifikovat některé z veganských verzí, ale v případě živočišného masa byli neúspěšní. „V dnešní době je těžké rozeznat, co je veganské. Je neuvěřitelné, jak dalekou cestu veganská strava urazila,“ uzavřel moderátor.

A taky že ano. Od krvavých rostlinných burgerů po veganský sýr, který se roztéká, veganské varianty už nepatří mezi podřadné náhražky. Díky novátorským podnikatelům a jejich nedávným inovacím si rostlinné výrobky získávají respekt masožravých šéfkuchařů a restaurací po celém světě. Veganské burgery, jako třeba Impossible a Beyond Burgers, se objevují jak v jídelním lístku luxusních restaurací, tak i v nabídce řetězců rychlého občerstvení. Také mezinárodní společnosti jako Domino’s, Pizza Hut a Starbucks zařazují do svých nabídek ve vybraných zemích veganské produkty.

Veganské společnosti produkují výrobky, které nenutí zákazníka k výběru mezi etikou a chutí, nebo pohodlím a zdravím. Když si lidé mohou pochutnat na svém oblíbeném jídle, aniž by kvůli tomu museli slevit ze svých požadavků, raději zvolí zdravější, rostlinnou variantu, o čemž svědčí i nárůst prodeje veganských potravin. Jen v roce 2017 dosáhl v USA trh s rostlinnými potravinami hodnoty 3,1 miliardy dolarů, o 8,1 % víc oproti předchozímu roku. Se zvyšujícím se povědomím zákazníků a pravidelným přísunem nových rostlinných produktů na trh odborníci předpokládají, že tento trend bude i nadále pokračovat.

Zdroj: livekindly, Překlad: Monika Zápotocká, Korektura: Štěpán Opekar, Foto: Cityline, Umami Burger