Jste zde

Rádce veganského malíře

Jmenuji se Adam Tománek, studuji malířství, jsem straightedge a věnuji se právům zvířat. Rád bych vám představil materiály v oblasti malby, které obsahují živočišné složky a ukázal vám alternativu, jak malovat nebo tvořit vegansky. Všechny postupy, které vám tu budu prezentovat, mám osobně vyzkoušené. Zároveň doporučuji si přečíst literaturu Technika v malířské tvorbě od Bohuslava Slánského.

 

Štětce

Štětiny do štětců jsou často vyráběny ze zvířat, např. z prasat, kun, veverek, krav atd. V současné době existují štětce, které se vyrábí se syntetickými štětinami. Tyto štětce zakoupíte ve specializovaných prodejnách s uměleckými potřebami. Syntetické štětce doporučuju na olejovou, akrylovou a akvarelovou malbu. Kvalita je stejná, jako kdybyste malovali štětcem ze srsti zvířat.

 

Pigmenty

Pigmenty, tím rozumíme barvivo, které se přidává do barev. Pigmenty se v malbě přidávají do olejových, temperových, akrylových, akvarelových barev a do barev, které se využívají v grafice (linoryt, suchá jehla, atd.). V kresbě se pigmenty přidávají do pastelů měkkých a suchých i do pastelek. Zde vám uvedu seznam pigmentů živočišného původu a zároveň uvedu alternativy. Doporučuji si číst složení barev, které je na tubách, některé barvy mohou být živočišného původu, aniž byste to čekali.

Čerň kostní

  • vzorec: PBk9
  • vyrábí se z kostí zvířat, je to černé barvivo
  • čerň kostní se někdy přidává do pigmentů indigo (olej, akvarel, akryl, tempera)
  • Alternativa: 
    • olej, akryl, tempera: čerň železitá (PBk11), lampová čerň (PBk6)  
    • akvarel: lampová čerň (PBk6)

Čerň slonová

  • od starověku se vyráběla z odřezků slonoviny, dnes se míchá s černí kostní
  • alternativa - platí totéž, jak u černě kostní
  • v malbě se používá málokdy

Pařížská čerň

  • je to kostní čerň rafinovaná s kyselinou sodnou
  • v umělecké malbě se používá velmi zřídka
  • alternativa - platí totéž, jak u černě kostní

Karmín, košenila

  • vzorec: PV 19
  • vyrábí se z brouků, je to červené barvivo
  • Alternativa: tento pigment se nedá nahradit jedním pigmentem, doporučuji si ho namíchat z červených pigmentů

Sépie

  • je to tmavohnědé barvivo, vyrábí se z mořských sépií
  • nejvíc se využívá v akvarelu
  • Alternativa:
    • v akvarelu nahrazuji pigment Van Dyckovou hnědí
    • v oleji, tempeře a akrylu se používá málokdy, zde bych doporučil nahradit umbrou přírodní

 

Tuš

Indická tuš / Čínská tuš se vyrábí z lampové černě nebo z černě kostní. Zde doporučuji se zeptat prodavače, u kterého to kupujete. Do tuší se přidává šelak. Šelak je látka, kterou brouk vyměšuje.

Sépie, jak bylo zmíněno, se používá v akvarelu, ale také se používá v perokresbě a v lavírování.

 

Podklady

Na přípravu podkladu na plátno pro olejomalbu se běžně používá kostní klih nebo králičí klih. Živočišné klihy osobně nahrazuji klihem škrobovým. Škrobový klih je přírodní produkt. Použití klihu je pro přípravu podkladu velmi důležité, protože dopne vaše plátno, které jste si napínali.

Škrobový klih

  • škrobový klih se dá běžně koupit v prodejnách barvy, laky
  • škrobový klih je snadný na přípravu, klihy živočišné musíte vařit, a tím pádem je příprava delší                                    

POSTUP: Škrobový klih si odsypeme do nádoby. Pak jej ředíme studenou vodou, čím víc vody, tím je klih řidší.  Klih rozmícháme. Poté klih natřeme na napnuté plátno, když je klih rozetřený na plátně, necháme ho zaschnout. Klih po zaschnutí krásně vypne plátno. Poté doporučuju na zaschlý klih natřít latex nebo akrylátový šeps.

Latex, akrylátový šeps

  • akrylátový šeps běžně koupíte v prodejnách s výtvarnými potřebami
  • latex koupíte běžně v prodejnách barvy, laky
  • akrylátový šeps a latex neobsahují živočišné složky

POSTUP: Latex a akrylátový šeps používám na pevné podklady, například sololit. Postup je jednoduchý: latex nebo šeps si naředíte s vodou a pak natřete na podklad. Než budete natírat, doporučuji trochu „ošmirglovat“ dřevěný podklad. Až vám zaschne šeps, pak můžete malovat.

Jestli máte dotazy, připomínky nebo potřebujete poradit, neváhejte mě kontaktovat na www.facebook.com/AdamTomanekArt

Autor: Adam Tománek