Jste zde

Přestaňte bojovat s veganstvím, už vyhrálo

Autor: Damien Clarkson (Huffpost UK)

Překlad: Rostislav Kupka

Představte si na chvilku, že pracujete v oblasti zadávání veřejných zakázek a výroby v obřím supermarketu Sainsbury’s (jeden z největších britských řetězců - pozn. překl.). Nahlédnete do své čtvrtletní revize prodeje a zjistíte, že jeden produkt překonal plánované cíle prodeje o 300 procent.

O jaký výrobek jde? Jde o řadu veganských sýrů zařazených do prodeje v loni.

Dostanete šok: spadnete ze židle, náhle jste vytrženi ze sna. Váš podnikavý mozek se nakopne a začnete horečně plánovat, jak pro Sainsbury’s co nejrychleji zajistit více veganských produktů.

Je to tak, lidi: Nastala doba veganství

Je to nezastavitelná síla, jako když příliv naráží na pobřeží. A hádejte co: tento ohromující finanční úspěch nezažívá jen řetězec Sainsbury’s.

Zrovna tento týden řetězec italských restaurací Zizzi oznámil, že prodej veganských produktů u nich vzrostl o celých 150 procent. Dále se podívejte třeba na společnost Tideford Organics sídlící v Devonu - po 20 letech obchodování se její šéfové rozhodli, že je v pořádku předělat celou výrobu na veganskou. Výsledkem jsou lepší prodeje produktů než kdykoliv předtím.

V nestabilních politických dobách, v éře ‘alternativních faktů‘, Donalda Trumpa a tvrdě izolacionistického Brexitu je úspěch veganského podnikání pro britskou ekonomiku majákem naděje.

Spolu s Judy Nadel jsem jedním ze zakladatelů Vevolution - start-upu pro veganské akce a technologie. Při své práci pravidelně mluvím s podnikateli, kteří zakládají vzrušující veganské podniky, které začínají téměř okamžitě vydělávat.

Restaurace jako Temple of Hackney, Club Mexicana, Mooshies a What The Pitta jsou téměř pořád plné k prasknutí.

Cem Yildiz, spoluzakladatel veganské kebabárny What The Pitta, mi nedávno řekl: „Většina našich zákazníků v posledních 12 měsících má tendenci přecházet na veganství a hodně z toho je díky zvýšení jejich informovanosti na sociálních sítích nebo Netflixu, ať už vtipnými slogany nebo údernými dokumenty.

Londýn byl vždy znám svou rozmanitostí a veganství a etický život je rostoucí trend mezi mileniály, kteří se stravují v restauracích a bistrech více než kdy jindy, takže dává smysl, že město uspokojuje poptávku.“

Když loni v Londýně otevřel řetězec jídelen Pret A Manger svůj čistě veganský obchod, ředitel Clive Schlee u této prodejny očekával pokles zisku. Tržby ale naopak výrazně vzrostly a firma se rozhodla ponechat obchod otevřený.

Světový spekulativní kapitál se také otevírá potenciálu veganství. Loni New Crop Capital zahájil první humánní investiční fondy na světě. A anekdoticky slýchávám o investorech, kteří vyhledávají příležitosti investovat do veganských podniků (viz Investoři vyzývají potravinářské společnosti, aby přešly od masa k rostlinám - pozn. red.).

Podívejte, chápu to. Možná se vám myšlenka veganství moc nelíbí. Upřímně, cítil jsem to stejně, ale jakmile se jednou začnete dívat na ukazatele potvrzující společenský posun směrem k veganství, je těžké to přehlížet (viz Veganství na vzestupu: trendy vyhledávání na Googlu odhalují rostoucí zájem veřejnosti - pozn. red.)

Žijeme v době obrovského ekologického a sociálního úpadku. Veganství nám dává příležitost zpomalit klimatické změny. Kromě toho vědci zjistili, že vegetariáni a vegani žijí obecně déle a jsou zdravější. Je to způsob, jak žít laskavější život a nepřispívat ke každoročnímu zabíjení 150 miliard zvířat kvůli jídlu.

Považuji se za celkem normálního člověka. Mám rád fotbal, rád si dám pár skleniček a večeři s přáteli. Kupuji si desky a hraji na kytaru. Ve spoustě věcí si jsme docela podobní. Já se jen rozhodl přestat bojovat s veganstvím, a byl to dobrý pocit. Začal jsem běhat maraton, vypadám zdravěji, dobře, moje vlasy jsou stále šedé, ale chci říct, že kvalita mého života neutrpěla. Ve skutečnosti se zlepšila.

A když začne vysílat epizody Newsnight (večerní zpravodajský pořad - pozn. překl.) a filmy (Carnage) o veganství tak konzervativní organizace jako BBC, víte že se tato otázka stává ohniskem veřejného zájmu.

Když se rozhodnete jíst více vegansky nebo se ještě lépe stanete úplnými vegany, dáváte se na vítěznou stranu, na stranu pokroku. Přidáte se na stranu, která podporuje změnu k lepšímu. Podporujete podniky, které svým fungováním neškodí všem částem naší společnosti.

Sledujte Twitter Damiena Clarksona: www.twitter.com/damienclarkson

Zdroj: The Huffington Post UK, Překlad: Rostislav Kupka, Korektura: Martin Čejka