Jste zde

Jsou vegani opravdu lepší v posteli?

Autor: Gareth May (The Telegraph)

Překlad: Anna Kučerová

Zdá se, že před tímhle rozhodnutím se ocitne nakonec každý masožravec: maso, nebo sex? Dát si rychlýho burgra, nebo spíš rychlovku? Slintat nad roštěnou, nebo nad roštěnkou? Pohrávat si s prsíčky na talíři, nebo… asi jste už získali představu. Jedno je zvířecí, má to šťávu, sbíhají se nám na to chutě a taky to pěkně vyčerpává. Za to další vysolíte kilo a dostanete k tomu hranolky s tatarkou.

Ale co kdyby všichni účastníci zahradních BBQ párty byli prakticky eunuchy? Co když by povadlé párky, kterými se ládujeme, byly příznačným symbolem pro „situaci v kalhotách“?

Takovou dystopickou vizi se nám snaží předat reklamní kampaň PETA (People for Ethical Treatment of Animals). Podle ní by ve světě budoucnosti byl sex s masojedem něco jako dát si planý, nezajímavý vedlejší chod bez šťávy, zatímco dělat TO s veganem by byla bohatá hostina, která uspokojí všechny žádosti těla. Tato kampaň s názvem „Last longer“ (Vydržet déle) byla navržena k promítání v prestižních spotech při zápasu Super Bowl, ale pořadatelé ji odmítli (kvůli její prostopášnosti a nejspíš i proto, aby Američanům nezhořkl v ústech právě žvýkaný cheeseburger). Na rozdělené obrazovce sledujeme dva páry, které mají sex (muž v prvním páru je masojed, muž z druhého páru je vegan). Sdělení je jasné: muži vegani jsou lepší v posteli.

Ale vážně jsou?

Zmíněná reklama (a doprovodné tiskové oznámení) upozorňuje mužské diváky na úskalí konzumace potravin s vysokým obsahem cholesterolu, jako je maso, vejce a mléčné výrobky. PETA tvrdí, že takovéto potraviny často způsobují zpomalení průtoku krve do vy-víte-čeho. Rovněž prohlašuje, že veganská strava se může stát dobrým spojencem v boji proti původcům impotence: obezitě, cukrovce a rakovině prostaty.

Požádal jsem PETA, aby mi osvětlili vědecké základy, ze kterých jejich tvrzení vycházejí.

Již dlouho je známá souvislost mezi konzumací živočišných produktů a ucpáváním tepen, které narušuje správnou funkčnost nejen srdce, ale i dalších životně důležitých orgánů,“ napsala mi v e-mailu Mimi Bekhechi, ředitelka PETA. „Potraviny bohaté na vlákninu, jako je ovoce, zelenina a celozrnné obiloviny, odstraňují povlak z cévních stěn a napomáhají tak průtoku krve tam, kde ji muž právě potřebuje. S tím se zlepšuje i jeho sexuální život a schopnost uspokojit někoho dalšího.“

Bekhechi dále pokračovala: „PETA chce předat všem mužům sdělení, že pokud do sebe budou cpát maso a mléko, budou nanejvýš ospalí, nikoli žádoucí, a že veganští muži jsou mužnější a plodnější.“ Snad je to dostatečná narážka pro to, aby celé ty tlupy nadržených mužů jako na povel zahodily steakové nože?

Je nutno uznat, že na tvrzení, se kterými PETA přišla, rozhodně něco pravdy je. Ze studie nedávno publikované v americkém časopise pro klinickou výživu (American Journal of Clinical Nutrition) skutečně vyplývá, že muži, kteří dodržují pravidelný režim cvičení a jejichž strava je bohatá na ovoce (jahody, borůvky a jablka), mohou snížit riziko vzniku erektilní dysfunkce o závratných 20 procent.

V roce 2014 v USA dokonce došlo k tomu, že komise pro zodpovědné lékařství (konsorcium složené přibližně z 10 000 lékařů) v petici vyzývala zakladatele tzv. Týdne masa (Meat Week, samozvaný národní svátek v USA, při kterém se břichatí Američané scházejí u roštů obložených prskajícími steaky a žebry, na kterých si pak společně a s funěním pochutnávají), aby událost přejmenovali na Týden přijetí erektilní dysfunkce, což doprovázeli hashtagem #ItsNotYouItsMeat (Nemůžeš za to ty, ale maso, které jíš).

V dopise, který komise zasílala milovníkům vepřových kotlet, kteří Týden masa organizují, stálo: „Vaše událost skýtá dokonalou příležitost, jak každému muži v zemi předat zprávu: Nemůžeš za to ty, ale maso, které jíš. Pokud byste zavedli nový název Týden přijetí erektilní dysfunkce, muži spíše pochopí, že erektilní dysfunkce je, stejně jako zácpa, jen další z vedlejších projevů konzumace masa.” No super, takže maso stojí i za zácpou?

Když si vygooglíte „strava na zlepšení erekce“, kromě toho, že lidi z HR oddělení budou vědět o vašich osobních problémech, narazíte taky na spoustu článků, které vychvalují rostlinnou stravu (tj. veganský životní styl, není-li to příliš troufalé tvrzení) za návrat téměř diamantové tvrdosti do vy-víte-čeho.

Samozřejmě se ví, že v rostlinách se nacházejí různé chemické látky, které zesilují erekci (tzv. přírodní viagra). Například se podívejme na icariin (látka získaná výtažkem z rostliny škornice z rodu Epidemium - v angličtině známá jako Horny Goat Weed), který byl v jedné studii podáván potkanům a králíkům. Tito šťastlivci vykazovali znatelný nárůst krevního tlaku v oblasti penisu.


Foto: škornice (autor: zahradnictvikrulichovi.cz)

Podobnou pověst má oblíbená čínská bylina He Shou Wu (rdesno mnohokvěté), která je známá jako „bylina dlouhověkosti“, jelikož zlepšuje cirkulaci krve a pomáhá zachovávat potenci a vysoké počty spermií. Ještě stojí za zmínku aminokyselina citrulin, která se nachází ve vodním melounu a která roztahuje krevní cévy a zesiluje průtok krve do erektilní tkáně. Tento fakt potvrdila i studie z roku 2011.

Další z důvodů, proč dát biftekům sbohem!

Jasně, že všechny tyhle sexy potravinové doplňky můžeme používat přesně k jejich stanovenému účelu: jako doplňky k veganské nebo i masožroutské stravě. Existuje tedy v oblasti tělesného rošťačení vůbec něco, v čem drží vegani výlučné prvenství nad námi, masojedy?

Výživová poradkyně Charlotte Stirling-Reedová k tomuto tématu neříká mnoho. Podle ní nemáme ani zdaleka dostatek výzkumných prací na téma stravy a jejího vlivu na „mužské sexuální výkony“, abychom mohli s jistotou přednést nějaké závěry. I výzkum plodnosti „mívá často protichůdné a nekonzistentní výsledky“, říká. Přesto prý existuje „docela důkladný výzkum u žen“, jehož výsledky naznačují, že rostlinné proteiny (ve srovnání s živočišnými proteiny) mohou mít pozitivní vliv na plodnost.

Nakonec to celé budeme muset zasadit do kontextu. Není pravděpodobné, že na naše životy bude mít výrazný vliv jediná potravina nebo živina,“ říká Stirling-Reedová. „Ale u lidí, kteří konzumují velké množství masa, může omezení spotřeby nebo částečná náhrada za rostlinné proteiny prospět jejich zdravotnímu stavu, a kdo ví, třeba i jejich sexuálnímu životu.“

Takhle mi to stačí. Čtyřicítku už mám za rohem. Budu potřebovat veškerou pomoc, které se mi dostane.

Zdroj: The Telegraph, Překlad: Anna Kučerová