Jste zde

Jak se najíst v restauraci, která v menu nemá veganské varianty?

Jedna z nejčastějších otázek, kterou dostávají vegani, je "co vlastně vůbec jíš?" respektive "není to hrozná askeze?". Samozřejmě, že pokud si člověk sám vaří, otevírají se mu gastronomické požitky, které svou barvitostí a nápaditostí předčí konvenční stravování. Ale co dělat ve chvíli, kdy se chce vegan stravovat mimo domov? Jako první se nabízí možnost navštívit veganské, vegetariánské či veg-friendly restaurace, jejichž množství neustále narůstá (mapa zde). Jenže co dělat ve chvíli, kdy nic z toho není v blízkosti nebo do nich vaši spolustrávníci odmítají jít?

Zde je přehled několika typů restaurací, které jsou sice masové, ale zpravidla existuje šance si u nich vyjednat veganské varianty.

OBECNÝ TIP

Než se vydáte do restaurace, která nemá vegan varianty, doporučuji tam zavolat předem a zjistit jejich ochotu pozměnit klasické menu např. vynecháním některých ingrediencí nebo přesunem ingredience z jiného receptu. Máte-li možnost volat i několik dní předem, můžete být příjemně překvapeni tím, že vymyslí zcela nový pokrm.


Foto: Zeleninové karbanátky, které mi uvařili v pražské restauraci U Labutě nad rámec klasické nabídky.

Také si můžete dohodnout přinesení vlastních surovin (např. rostlinné smetany) nebo je přinést bez předchozí domluvy. V každém případě se vyplatí uctivé jednání a omluva za komplikace. Přece jenom, nemají to s námi jednoduché :-)

ITALSKÉ RESTAURACE

V Česku a na Slovensku existuje již 50 podniků, které nabízí pizzu s veganským sýrem (seznam najdete zde), nicméně v ostatních pizzeriích lze také (podle nálady obsluhy) ledacos vyjednat. Originální těsto na pizzu bývá bez živočišných složek stejně jako italské těstoviny, ale vždy je lepší se zeptat, zda neobsahují vejce.

Můžete si dát např. pizzu bez sýru se zeleninou, houbami či olivami (chutná překvapivě dobře), špagety Aglio olio e peperoncino (špagety s česnekem a chilli papričkami - pro jistotu zdůrazněte "bez sýru") či jiné těstoviny s prosbou o vynechání masa a mléčných výrobků. Pokud bezvaječné těstoviny nemají, poproste o použití rýže.

Situaci si usnadníte, pokud si s sebou přinesete rostlinnou smetanu (koupíte v obchodech se zdravou výživou nebo DM drogerii) nebo třeba sypký veganský parmezán (koupíte online zde).

ASIJSKÉ RESTAURACE

Čínské, vietnamské, japonské a thajské restaurace většinou nabízí spoustu veganských možností. Můžete si dát např. smažené rýžové či pšeničné nudle, sushi s avokádem, okurkou či ředkví, kokosové kari nebo chilli s rýží, tofu se zeleninou a rýží apod. U omáček doporučujeme zdůraznit, že nemáte zájem o rybí ani ústřicovou omáčku. U nudlí se zase ptejte, zda neobsahují vejce.

ARABSKÉ RESTAURACE

V těchto podnicích si můžete dát např. falafel (přirozeně veganské cizrnové karbanátky), hummus (pomazánka z cizrny), pita chléb, fazole se zeleninou, salát tabouleh (salát z kuskusu), baba ganoush (pomazánka z lilku) nebo veganské dolmy (zelné či vinné listy plněné rýží, zeleninou a kořením - pozor, mohou být plněné i masem).

MEXICKÉ RESTAURACE

Poproste o veganskou úpravu zeleninových, fazolových a rýžových jídel, jako jsou např. burritos (pšeničná tortilla), enchiladas (zapečená pšeničná tortilla), tacos (kukuřičná tortilla), nachos (kukuřičné chipsy) s rajčatovou či avokádovou salsou nebo paella (mexické rizoto). Jelikož v menu bývá zpravidla uvedena alespoň jedna vegetariánská varianta, stačí požádat o vynechání kysané smetany a sýru.

INDICKÉ A PÁKISTÁNSKÉ RESTAURACE

Zde si můžete dát luštěninový dál s rýží, chapati, paranthu, zeleninové sabdží, čana masalu, alu gobi, alu palak, zeleninovou dupiazu nebo zeleninové vindaloo, luštěninové placky papadam, nicméně je dobré poprosit o vynechání jogurtu či smetany, v lepším případě jejich nahrazení kokosovým mlékem. Také je požádejte, aby místo ghí (přepuštěné máslo) použili rostlinný olej. Pozor ještě na jogurtové dipy a rajtu (jogurtový salát), které často k jídlům automaticky nosí!

ČESKÉ RESTAURACE

V typicky českých restauracích bývá situace nejobtížnější, nicméně ani zde není vše předem ztraceno. Ptejte se po zeleninovém rizotu (vařeném v zeleninovém vývaru!), žampionech (či hříbcích), fazolích, kukuřici nebo dušené zelenině na rostlinném oleji. Také můžete kombinovat různé přílohy, ale připravte se i na to, že skončíte u salátu nebo hranolek s kečupem.


Foto: Adéla Stehlíčková

KDE JEŠTĚ?

Máte-li další tipy a nápady, prosím přidávejte je buď do komentářů pod článkem nebo mi dejte vědět na e-mail info@soucitne.cz.

Autorka: Tereza Vandrovcová, Podle: OneGreenPlanet.org