Jste zde

Co se stane, když přejdete z paleo stravy na veganství

Autor: Arshad G. Chowdhury

Překlad: Silvestr Vandrovec Špaček

Když budete chtít při každém jídle rozrušit svoji rodinu nebo přátele, mluvte o svojí stravě. Náš způsob stravování tvoří část toho, kým jsme, takže vás tento článek možná urazí. Za to se předem omlouvám.

Paleolitická strava mi vyhovovala.

Ještě loni touhle dobou jsem se řídil striktní paleo dietou. Knížky jako Proč tloustneme, Život bez pšenice nebo Moučný mozek mě přesvědčily, že bychom se měli opkud možno vyhýbat cukru ve všech podobách, pokud se nechceme dopracovat k cukrovce a obezitě. Tyto knihy, lékařské poznatky a moje vlastní zkušenosti s paleo stravováním ze mě udělaly nelítostného zastánce vysokotučné a nízkosacharidovéstravy.

Každé ráno jsem snídal tři vejce a skoro denně jedl ryby. Zřekl jsem se mouky, rýže, brambor a cukernatých jídel s vynikajícím výsledkem: dosáhl jsem paleo-nirvány, neboli ketózy. To je stav, kdy tělo spaluje místo energie z cukrů, které konzumujeme, energii uloženou v tucích (triglyceridech), což vede k rychlému snížení tělesné hmotnosti.

Když jsem překonal počáteční bažení po cukru, vypadal jsem a cítil jsem se velice dobře. První měsíc svojí proměny jsem zaznamenal tady.

Co to je paleo strava, shrnuje následující obrázek (z paleo 101):

A pak jsem se ze dne na den stal veganem.

V lednu mě během meditace náhle zachvátil silný pocit, že bych měl úplně přestat jíst maso. Nemám rád masný průmysl. Nechtěl jsem se podílet na problému, který představuje nadměrný rybolov. Nechtěl už jsem při každém jídle konzumovat mrtvá zvířata. A nechtěl jsem onemocnět jako skoro všichni moji masožraví příbuzní. Takže jsem k příštímu jídlu už měl jenom rostliny a od té doby se toho pokrm za pokrmem držím.

To mělo pár špatných následků.

  • Zhubl jsem. Už tak jsem byl střízlík, takže ztráta hmotnosti byla nepříjemná. Ale bylo to tak, vážil jsem zase jako v prváku na univerzitě. Nebudu psát, jak málo to je.
  • Zaplétal jsem se do hádek. Mým rodičům se moje rozhodnutí zdálo extrémní. Manželce, což je milovnice jídla se slabostí pro jehněčí, se to nezamlouvalo vůbec.
  • Lidé z toho byli zmatení. Ve svojí firmě Power 20 jsem ke ztrátě hmotnosti doporučoval paleo stravu, a teď jsem to změnil. Lidi, kteří úspěšně zhubli, z toho byli zmatení a někteří i měli vztek.

Mělo to i pár dobrých následků.

  • Zmizely mi alergie. Po celé jaro obyčejně musím užívat Claritin a nemůžu nosit kontaktní čočky. Tohle bylo první jaro, co si pamatuji, že jsem neměl žádné alergie. Mléčné výrobky způsobují autoimunitní odezvu, která může spouštět řadu alergií. Nepřekvapí to, když se podíváte na video vložené níže.
  • I když jsem trochu zhubl, neubyla mi síla ani energie. Po třech měsících veganství jsem se vyzkoušel a bez přípravy jsem udělal pětatřicet kliků za sebou. Jeden z nejsilnějších lidí na planetě je vegan.
  • Zmizely mi lupy. Masojedi mají mastnější pleť, což paradoxně znamená větší šupiny, které způsobují padání lupů (více viz zde).
  • Přestal jsem cvičit kardio. Vegani, kteří jedí celistvé potraviny, mají nižší kardiometabolické riziko než maratonci, co naběhají přes 65 km týdně. Jíst jen rostliny je jednodušší.
  • Zmizela mi buritida. Po tři roky jsem měl na kloubu na prstě zřetelný bolestivý zánět. Po jednom měsíci na čistě rostlinné stravě zmizel. Má se za to, že celistvá rostlinná strava přispívá ke zlepšení u burzitidy a revmatoidní artritidy.
  • Všechno nádobí se snadněji myje. Od přechodu na celistnou rostlinnou stravu si potraviny víceméně jen myji, krájím, dusím a dochucuji. Mytí nádobí je snadné. Nemusím se mořit se sádlem, krví, vnitřnostmi nebo odpornými bakteriemi.

Video: Prevence alergií v dospělosti (v angličtině - s anglickými titulky)

Už se k tomu nevrátím.

Vypadám a cítím se stejně, akorát už nepociťuji tu etickou nevolnost, co pramení z konzumace masa. Proč bych se vracel?

Na přechod k veganství člověk potřebuje být psychicky i prakticky připravený a mít společenskou podporu.

Psychicky jsem už byl připravený dlouho. Domnívám se, že to je většina lidí – nikdo nemá masný průmysl vyloženě rád. Nikdo nechce přispívat k růstu tempa drancování světových rybích populací. A protože jsem byl 14 let pescetarián, závislosti na masu jsem se už zbavil dávno.

Moje žena i další příbuzní nejsou z mého rozhodnutí zrovna nadšení, ale ani ho nepodkopávají. Víc společenské podpory nepotřebuji. Za dobu, co žiji tímto způsobem, někteří členové rodiny omezili svoji spotřebu masa.

Poslední krok (a největší překážka) byl v praktické sféře. Musel jsem se naučit, jak se stravovat zdravě a nespoléhat přitom na nikoho dalšího, ani na restaurace. Zásady zdravého stravování jsem si načetl na nutritionfacts.org, forksoverknives.com a řadě foodblogů. Nakoupil jsem si zásoby vitaminu B12 a lněného semínka a naučil se dusit zeleninu. Když jsem se takhle zařídil, ostatní už šlo snadno.

Ale paleo je udržitelné, ne?

Skutečná paleolitická strava znamená konzumovat velice málo masa, a to z udržitelných, pastevních bio chovů. Dobrá, ale v Americe jsou pastevně chována jen 3 % masných krav. Kuřat z podestýlkového chovu je méně než 1 %. Dobré maso není snadné najít, takže lidé, kteří chtějí jíst udržitelně, jsou až příliš často nuceni sahat k ústupkům a jíst maso z neznámých zdrojů. Musejí dělat ústupky na návštěvách, na cestách, v restauracích nebo i jen z pohodlnosti.

I ten nejobezřetnější strávník bude mít problém dopátrat se původu svých ryb. Rybí průmysl je extrémně nesdílný ohledně skutečného původu ryb a způsobech jejich lovu. O druhu prodávaných ryb dokonce často lže. 59 % tuňáků, co Američané snědí, vůbec nejsou tuňáci.

Naopak jen málokterý vegan ustoupí a dá si maso. Je prostě jednodušší říct lidem, že jste vegetarián, než odmítnout pokrm s odůvodněním, že pochází z pochybného zdroje.

Ale odkud bereš bílkoviny?

Narazil jsem na tuhle šikovnou infografiku, která odpovídá naráz na mnoho otázek ohledně stravy. (Přečtěte si také do češtiny přeložený článek Rostlinné bílkoviny: Základ veganské stravy - pozn. překl.)

Obrázek předčí tisíc slov

Vím, že podle řady lidé přechod na veganství znamená, že se vám vypaří svaly nebo že vegani ze všech těch uhlohydrátů musí ztloustnout. Ale není to tak.

Vlevo: před 30denní zkouškou paleo stravy. Uprostřed: po této zkoušce. Vpravo: po prvních 3 měsících veganství. Nikdy jsem nepatřil k mohutným obrům, ale veganská strava moje tělo nezměnila ani tam, ani tam.

Zdroj: ArshadChowdhury.com